Tapaustutkimus: Loppukäyttäjän koulutuksen merkitys uuden järjestelmän käyttöönotossa
Oksa, Minna (2022)
Oksa, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214775
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on onnistunut koulutus ja saivatko loppukäyttäjät riittävän hyvän koulutuksen uuden järjestelmän käyttöönotossa yhdessä organisaatiossa.
Toinen keskeinen tietoperustan aihe on ihmisen oppiminen, koska se vaikuttaa koulutuksen sisällön ymmärtämiseen ja siihen miten eri käyttäjät oppivat asioita eri tavalla, joten se täytyy huomioida koulutuksissa. Toinen keskeinen aihe on kouluttaminen kokonaisuutena. Varsinkin se, miten koulutus tulisi rakentaa, jotta se on mahdollisimman hyvä loppukäyttäjille.
Tutkimuksen strategiana oli tapaustutkimus. Tutkimus suoritettiin kyselynä, johon yhden organisaation loppukäyttäjät vastasivat netin kautta. Kysely tehtiin Google Formsilla. Vastaamiseen oli aikaa kahdeksan (8) viikkoa. Kyselyn tulokset käsiteltiin siten, että suljetut kysymykset analysoitiin käyttämällä tilastollisia menetelmiä ja yksi avoin kysymys induktiivisella sisällönanalyysilla.
Toinen tutkimuksessa käytetty tiedonkeruumenetelmä oli havainnointi. Havainnointi tehtiin käyttöönoton jälkeen tulleiden helpdesk -tikettien määrää laskemalla sekä havainnoimalla käyttöönoton tukena ollessa millaista apua loppukäyttäjät kaipasivat.
Keskeisiä tuloksia oli onnistuneen koulutuksen kriteerien kirkastaminen. Kuten myös käyttäjien tyytyväisyys koulutukseen. Vastaajista 58 % oli selkeästi tyytyväisiä saamaansa koulutukseen ja melko tyytyväisiä oli vastaajista 29 %. Vastaajista 72 % oli sitä mieltä, että saamansa koulutuksen perusteella järjestelmän käyttö oli helppoa ja että toiminnot järjestelmästä löytyvät helposti. Yli puolet vastaajista, 53 %, koki tarvitsevansa lisäkoulutusta. Yllättävää saaduissa vastauksissa oli, että vastaajista 59 % olisi omasta mielestään oppinut paremmin lähikoulutuksessa kuin nyt järjestetyssä etäkoulutuksessa.
Onnistuneen koulutuksen avaintekijät saatiin kerättyä ja niitä voidaan jatkossa hyödyntää koulutuksia suunniteltaessa. Annetun koulutuksen pohjalta järjestelmän käyttöönotto sujui hyvin, vaikka käyttäjät olisivatkin arvostaneet parempaa käyttöönoton jälkeistä tukea. Ennen käyttöönottoa ollut koulutus oli riittävä työssä selviämiseen, mutta lisä- tai kertauskoulutuksesta olisi käyttäjien mielestä ollut selvästi lisäarvoa. Koulutuksen pitäminen etäkoulutuksena vaikutti jonkin verran koulutettavien oppimiseen, koska yli puolet vastasivat, että lähikoulutus olisi ollut heidän oppimisensa kannalta parempi vaihtoehto.
Toinen keskeinen tietoperustan aihe on ihmisen oppiminen, koska se vaikuttaa koulutuksen sisällön ymmärtämiseen ja siihen miten eri käyttäjät oppivat asioita eri tavalla, joten se täytyy huomioida koulutuksissa. Toinen keskeinen aihe on kouluttaminen kokonaisuutena. Varsinkin se, miten koulutus tulisi rakentaa, jotta se on mahdollisimman hyvä loppukäyttäjille.
Tutkimuksen strategiana oli tapaustutkimus. Tutkimus suoritettiin kyselynä, johon yhden organisaation loppukäyttäjät vastasivat netin kautta. Kysely tehtiin Google Formsilla. Vastaamiseen oli aikaa kahdeksan (8) viikkoa. Kyselyn tulokset käsiteltiin siten, että suljetut kysymykset analysoitiin käyttämällä tilastollisia menetelmiä ja yksi avoin kysymys induktiivisella sisällönanalyysilla.
Toinen tutkimuksessa käytetty tiedonkeruumenetelmä oli havainnointi. Havainnointi tehtiin käyttöönoton jälkeen tulleiden helpdesk -tikettien määrää laskemalla sekä havainnoimalla käyttöönoton tukena ollessa millaista apua loppukäyttäjät kaipasivat.
Keskeisiä tuloksia oli onnistuneen koulutuksen kriteerien kirkastaminen. Kuten myös käyttäjien tyytyväisyys koulutukseen. Vastaajista 58 % oli selkeästi tyytyväisiä saamaansa koulutukseen ja melko tyytyväisiä oli vastaajista 29 %. Vastaajista 72 % oli sitä mieltä, että saamansa koulutuksen perusteella järjestelmän käyttö oli helppoa ja että toiminnot järjestelmästä löytyvät helposti. Yli puolet vastaajista, 53 %, koki tarvitsevansa lisäkoulutusta. Yllättävää saaduissa vastauksissa oli, että vastaajista 59 % olisi omasta mielestään oppinut paremmin lähikoulutuksessa kuin nyt järjestetyssä etäkoulutuksessa.
Onnistuneen koulutuksen avaintekijät saatiin kerättyä ja niitä voidaan jatkossa hyödyntää koulutuksia suunniteltaessa. Annetun koulutuksen pohjalta järjestelmän käyttöönotto sujui hyvin, vaikka käyttäjät olisivatkin arvostaneet parempaa käyttöönoton jälkeistä tukea. Ennen käyttöönottoa ollut koulutus oli riittävä työssä selviämiseen, mutta lisä- tai kertauskoulutuksesta olisi käyttäjien mielestä ollut selvästi lisäarvoa. Koulutuksen pitäminen etäkoulutuksena vaikutti jonkin verran koulutettavien oppimiseen, koska yli puolet vastasivat, että lähikoulutus olisi ollut heidän oppimisensa kannalta parempi vaihtoehto.