Materiaalin hyödyntäminen lasten seksuaalikasvatuksen toteuttamisen tukena : Turvataidot tutuiksi -opas päiväkodin työntekijöille
Laakso, Iida-Rosa; Nurmi, Aino (2022)
Laakso, Iida-Rosa
Nurmi, Aino
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214776
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota opas lasten seksuaalikasvatuksen toteuttamisen tueksi erään Tampereen kaupungin päiväkodin työntekijöille. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua ryhmähaastattelua ja haastattelusta saatu aineisto analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Haastatteluja oli kaksi ja haastateltavia yhteensä viisi. Opas koottiin haastattelujen tulosten sekä teoriatiedon pohjalta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui lasten seksuaalisuudesta, seksuaalikasvatuksesta ja sen osa-alueista sekä seksuaalikasvatusta ohjaavista asiakirjoista ja lasten oikeuksista.
Haastatteluiden avulla kartoitettiin, millaisia menetelmiä ja materiaaleja työntekijöiden käytössä oli ennestään ollut seksuaalikasvatuksen tukena. Haastatteluiden avulla haluttiin myös selvittää, minkä seksuaalikasvatuksen osa-alueiden tueksi tarvittaisiin lisää tietoa ja menetelmiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli helpottaa päiväkodin työntekijöitä suunnitelmallisen seksuaalikasvatuksen toteuttamisessa.
Haastatteluista ilmeni, että tunnetaitokasvatukseen liittyviä materiaaleja oli saatavilla ja käytössä päiväkodilla melko hyvin. Turvataitokasvatus oli työntekijöille vieraampi seksuaalikasvatuksen osa-alue, ja materiaaleja sen toteuttamiseksi kaivattiin enemmän. Työntekijät toivoivat oppaan olevan tiivis ja helppokäyttöinen.
Päiväkodin työntekijät pitivät opasta selkeänä, sopivan pituisena ja päiväkodin arjen kannalta toimivana. Työntekijät kokivat, että oppaaseen olisi voitu sisällyttää enemmän toiminnallisuutta liikkumisen kautta. Oppaan valmiita toimintakokonaisuuksia pidettiin kuitenkin hyvinä ja niiden koettiin madaltavan kynnystä toteuttaa turvataitokasvatusta lasten kanssa.
Haastatteluiden avulla kartoitettiin, millaisia menetelmiä ja materiaaleja työntekijöiden käytössä oli ennestään ollut seksuaalikasvatuksen tukena. Haastatteluiden avulla haluttiin myös selvittää, minkä seksuaalikasvatuksen osa-alueiden tueksi tarvittaisiin lisää tietoa ja menetelmiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli helpottaa päiväkodin työntekijöitä suunnitelmallisen seksuaalikasvatuksen toteuttamisessa.
Haastatteluista ilmeni, että tunnetaitokasvatukseen liittyviä materiaaleja oli saatavilla ja käytössä päiväkodilla melko hyvin. Turvataitokasvatus oli työntekijöille vieraampi seksuaalikasvatuksen osa-alue, ja materiaaleja sen toteuttamiseksi kaivattiin enemmän. Työntekijät toivoivat oppaan olevan tiivis ja helppokäyttöinen.
Päiväkodin työntekijät pitivät opasta selkeänä, sopivan pituisena ja päiväkodin arjen kannalta toimivana. Työntekijät kokivat, että oppaaseen olisi voitu sisällyttää enemmän toiminnallisuutta liikkumisen kautta. Oppaan valmiita toimintakokonaisuuksia pidettiin kuitenkin hyvinä ja niiden koettiin madaltavan kynnystä toteuttaa turvataitokasvatusta lasten kanssa.