Henkilöstöpalveluiden eri tukimuotojen sekä yhteistyön kehittäminen esimiesten kanssa palkanmaksun oikeellisuuden ja oikea-aikaisuuden toteutumiseksi
Juhala, Tanja (2022)
Juhala, Tanja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214891
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on Espoon seurakuntayhtymän toimeksianto. Työssä tutkittiin tekijöitä, jotka vaikuttavat palkanmaksun oikeellisuuden ja oikea-aikaisuuden onnistumiseen Espoon seurakuntayhtymän henkilöstöhallinnossa. Tämä on henkilöstöpalveluiden jokapäiväinen tavoite ja koko henkilöstön yhteinen etu. Siihen pääsemiseksi tarvitaan toimivat prosessit, hyvät tukipalvelutoiminnot, työhönsä sitoutunut henkilöstö sekä hyvää ja avointa yhteistyötä.
Tutkimuksen teoriaosuutta katsottiin palvelussuhteen elinkaaren kolmen eri tekijän näkökulmasta: palvelussuhteen aloituksen, poissaolojen sekä palvelussuhteen päättymisen näkökulmista. Tutkimus kohdistettiin myös henkilöstöpalveluiden antamiin eri tukimuotoihin, ja yhteistyöhön esimiesten sekä hallintoassistenttien kanssa. Kyselytutkimuksella haluttiin selvittää mitkä tekijät ovat tavoitteen haasteena tai hidasteena sekä löytää ratkaisuja näiden tekijöiden poistamiseksi.
Tutkimus oli ns. kehittämistutkimus, jossa käytettiin useaa menetelmää. Monimenetelmäinen tutkimus antoi mahdollisuuden kysyä sekä strukturoituja että vapaita kysymyksiä, jotta saatiin kattava ja havainnollinen kuva tilanteesta. Vapaiden vastausten avulla tulokset saivat syvemmän merkityksen ja selityksen joillekin numeerisille tuloksille. Kyselyn vastauksissa esiin nousseet ongelmat olivat mm. palkanmaksuaikataulujen noudattaminen, intran lomakkeiden ja ohjeistusten löydettävyys ja osittainen vaikeaselkoisuus, tiedottamisen kanavien liiallisuus ja olennaisen tiedon löytäminen, sekä koulutuksiin osallistumisen haasteellisuus. Yhteistyötä pidettiin pääsääntöisesti hyvänä, mutta sitä toivottiin useasti lisää. Näiden lisäksi prosessien selkeyttämistä toivottiin, jotta päällekkäiset toiminnot saisi poistettua. Tulosten perusteella henkilöstöpalveluille tehtiin kehitysehdotukset haasteiden ja ongelmien pienentämiseksi, jotta palkanmaksun oikeellisuus ja oikea-aikaisuus parantuisi.
Tutkimuksen teoriaosuutta katsottiin palvelussuhteen elinkaaren kolmen eri tekijän näkökulmasta: palvelussuhteen aloituksen, poissaolojen sekä palvelussuhteen päättymisen näkökulmista. Tutkimus kohdistettiin myös henkilöstöpalveluiden antamiin eri tukimuotoihin, ja yhteistyöhön esimiesten sekä hallintoassistenttien kanssa. Kyselytutkimuksella haluttiin selvittää mitkä tekijät ovat tavoitteen haasteena tai hidasteena sekä löytää ratkaisuja näiden tekijöiden poistamiseksi.
Tutkimus oli ns. kehittämistutkimus, jossa käytettiin useaa menetelmää. Monimenetelmäinen tutkimus antoi mahdollisuuden kysyä sekä strukturoituja että vapaita kysymyksiä, jotta saatiin kattava ja havainnollinen kuva tilanteesta. Vapaiden vastausten avulla tulokset saivat syvemmän merkityksen ja selityksen joillekin numeerisille tuloksille. Kyselyn vastauksissa esiin nousseet ongelmat olivat mm. palkanmaksuaikataulujen noudattaminen, intran lomakkeiden ja ohjeistusten löydettävyys ja osittainen vaikeaselkoisuus, tiedottamisen kanavien liiallisuus ja olennaisen tiedon löytäminen, sekä koulutuksiin osallistumisen haasteellisuus. Yhteistyötä pidettiin pääsääntöisesti hyvänä, mutta sitä toivottiin useasti lisää. Näiden lisäksi prosessien selkeyttämistä toivottiin, jotta päällekkäiset toiminnot saisi poistettua. Tulosten perusteella henkilöstöpalveluille tehtiin kehitysehdotukset haasteiden ja ongelmien pienentämiseksi, jotta palkanmaksun oikeellisuus ja oikea-aikaisuus parantuisi.