Matkailupalvelun tuotekehitysprosessi - opastettu kävelyreitti Helsingissä
Paulin, Carina (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214848
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan palvelutuotteen kehittämisprosessia teorian pohjalta. Kehitettävä palvelutuote on opastettu kävelyreitti Helsingissä, palvelutuotetta varten kartoitettiin esimerkkejä markkinoilla olevista opaspalveluista ja vastaavista digitaalisista palveluista. Työssä on myös huomioitu, mitä elementtejä elämystuotteeseen tulee sisällyttää, jotta se antaisi asiakkaalle mahdollisimman positiivisen ja onnistuneen kokemuksen. Tuote on suunnattu matkailualalle, joten työssä selvitettiin matkailualan trendejä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Sitran, Business Finlandin ja Haaga-Helia LAB8 -trendi-raportteja sekä Työ- ja elinkeinoministeriön selvitystä kotimaanmatkailun tarpeesta. Tätä kautta selvisi tutkimuksen palvelutuotteen ajankohtaisuus, sillä tutkimusten mukaan lähialuematkailun suosio kasvaa tulevaisuudessa.
Tuotekehitysprosessissa on noudatettu palvelumuotoilun teoriaa ja tuotteen sisällön syventämiseksi käytettiin avuksi elämyskolmiota ja elementtejä tunnelmamuotoilusta. Palvelu-tuotteen kehitys aloitettiin palvelumuotoiluprosessista ja palvelupolkua hyödynnettiin tuotesuunnittelussa palvelun hahmottamiseksi, mikä auttaa ymmärtämään asiakkaan polkua palvelun parissa. Opastetun kävelyreitin tarina on työssä erittäin tärkeässä roolissa ja sisällön tuottamisessa hyödynnettiin elämyskolmiota ja elementtejä tunnelmamuotoilusta, mitkä luovat edellytykset asiakkaan elämyskokemukseen. Produktin reitti ja sisältöesimerkit tuotettiin teorian pohjalta, ja opastettua kävelyreittiä on testattu käytännössä opinnäyte-työtekijän toimesta ja yhdessä kolmen testihenkilön kanssa.
Työn päätulokset ovat, että lähimatkailua pidetään suosittuna tapana viettää aikaa ja matkailla. Palvelutuotekehityksen johtopäätös on, että palvelumuotoilun teoria tarjoaa vahvan ja selkeän polun tuotekehitykselle, kun taas asiakkaan elämyskokemusta voidaan rikastaa ja syventää tunnelmamuotoilun ja elämyskolmion teorian avulla. Näin syntyy tuote, joka on selkeä kokonaisuus ja luo asiakkaalle mieleenpainuvan ja positiivisen kokemuksen. Tekijä näkeekin tämän tutkimuksen tarjoavan työkaluja tuotekehitykseen ja uskoo pääkaupunkiseudulta löytyvän paljon tarinoita, joista ei ole vielä tehty digitaalisia palvelutuotteita, joten tässä on potentiaalia jatkokehittämiselle.
Tuotekehitysprosessissa on noudatettu palvelumuotoilun teoriaa ja tuotteen sisällön syventämiseksi käytettiin avuksi elämyskolmiota ja elementtejä tunnelmamuotoilusta. Palvelu-tuotteen kehitys aloitettiin palvelumuotoiluprosessista ja palvelupolkua hyödynnettiin tuotesuunnittelussa palvelun hahmottamiseksi, mikä auttaa ymmärtämään asiakkaan polkua palvelun parissa. Opastetun kävelyreitin tarina on työssä erittäin tärkeässä roolissa ja sisällön tuottamisessa hyödynnettiin elämyskolmiota ja elementtejä tunnelmamuotoilusta, mitkä luovat edellytykset asiakkaan elämyskokemukseen. Produktin reitti ja sisältöesimerkit tuotettiin teorian pohjalta, ja opastettua kävelyreittiä on testattu käytännössä opinnäyte-työtekijän toimesta ja yhdessä kolmen testihenkilön kanssa.
Työn päätulokset ovat, että lähimatkailua pidetään suosittuna tapana viettää aikaa ja matkailla. Palvelutuotekehityksen johtopäätös on, että palvelumuotoilun teoria tarjoaa vahvan ja selkeän polun tuotekehitykselle, kun taas asiakkaan elämyskokemusta voidaan rikastaa ja syventää tunnelmamuotoilun ja elämyskolmion teorian avulla. Näin syntyy tuote, joka on selkeä kokonaisuus ja luo asiakkaalle mieleenpainuvan ja positiivisen kokemuksen. Tekijä näkeekin tämän tutkimuksen tarjoavan työkaluja tuotekehitykseen ja uskoo pääkaupunkiseudulta löytyvän paljon tarinoita, joista ei ole vielä tehty digitaalisia palvelutuotteita, joten tässä on potentiaalia jatkokehittämiselle.