Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kestävyyden edistäminen Jukolan monitoimitalon pihan suunnittelussa

Hietarinne, Veera (2022)

 
Avaa tiedosto
Hietarinne_Veera.pdf (6.079Mt)
Lataukset: 


Hietarinne, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214813
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli suunnitella piha, joka on kestävän ympäristörakentamisen toimintamallin mukainen. Suunnitelman ja sen tavoitteiden pohjana ovat lisäksi varhaiskasvatus- ja perusopetussuunnitelmat. Työn tavoitteena on selvittää, miten kestävän ympäristörakentamisen eri teemoja voidaan huomioida päiväkoti- ja koulupihojen suunnittelussa sekä miten nämä valinnat tukevat lasten oppimista ja hyvinvointia. Tavoitteena on luonnonmukainen, terveellinen, toimiva ja viihtyisä piha, joka antaa tilaa vapaalle leikille ja tarjoaa lapsille monipuolisesti elämyksiä, oppimiskokemuksia ja liikunnan mahdollisuuksia.

Tämän opinnäytetyön lopputuloksena on Jukolan monitoimitalon pihasuunnitelma. Työn on tilannut Riihimäen kaupunki. Jukolan monitoimitalossa toimii päiväkoti, alkuopetusluokat ja seurakuntakeskus. Päiväkotien ja koulujen pihat ovat usein leikkivälinekeskeisiä ja yksipuolisia. Kasvillisuus on niukkaa, eivätkä pihat kannusta lapsia riittävästi liikkumaan, tutkimaan ja ilmaisemaan itseään. Pihojen mahdollisuuksia ja merkitystä osana lasten oppimisympäristöä ei usein osata kunnolla hyödyntää, eivätkä pihat vastaa opetussuunnitelmien vaatimuksiin hyvästä oppimisympäristöstä.

Suunnitteluprosessi alkoi käyttäjien kuulemisella. Päiväkodin ja koulun henkilökunta ja lapset osallistuivat suunnitteluprosessiin. Lapset piirsivät unelmien pihoja ja osallistuivat leikkivälineäänestykseen osana pihan ideointia. Toiveiden, opetussuunnitelmien ja teorioiden pohjalta syntyi luonnossuunnitelma, jota vielä muokattiin palautteen pohjalta. Lopputuloksena on piha, jossa kestävän ympäristörakentamisen teemat yhdistyvät lapsille hyvän oppimisympäristön ominaisuuksiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste