Kehittämissuunnitelma Matkamaalle.fi -sivustolle
Jaakola, Nea (2022)
Jaakola, Nea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214855
Tiivistelmä
Tehokkaat verkkosivut ovat digitaalisen markkinoinnin perusta, ja yleensä verkkosivusto on potentiaalisen asiakkaan ensimmäinen kontakti yritykseen. Hyvä verkkosivusuunnittelu on avainasemassa markkinoinnin kehittämistyössä.
Tämän opinnäytetyön aihe on kehittämissuunnitelman luominen Matkamaalle.fi -sivustolle. Aihe syntyi yhdessä toimeksiantaja Lomalaidun ry:n edustajan Kimmo Aallon kanssa, kun tunnistettiin monitahoisesti mahdollinen tarve sivuston kehittämiselle. Kehittämistyö rajattiin toimeksiantajan toiveesta verkkosivujen sisältöön, visuaaliseen ulkonäköön ja rakenteeseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa Matkamaalle.fi -sivuston tärkeimmät kehittämiskohteet, joiden perusteella luotiin konkreettinen kehittämissuunnitelma. Koska Matkamaalle.fi -sivusto toimii kotimaisen maaseutumatkailun yhteisenä markkinointi- ja palvelusivustona, haluttiin sivustolla markkinoitavat yritykset osallistaa vahvasti mukaan kehittämistyöhön.
Opinnäytetyön tyypiksi valikoitui tutkimuksellinen kehittämistoiminta, sillä työssä yhdistyy tutkimustoiminta sekä konkreettinen kehittäminen. Työn perustana toimii kattava teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta tehtiin laadullinen kyselytutkimus, sekä lopullinen produkti eli kehittämissuunnitelma Matkamaalle.fi -sivustolle.
Työn teoreettinen viitekehys koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa esiteltiin digitaalinen markkinointi käsitteenä, ja tutkittiin verkkosivujen merkitystä digitaalisen markkinoinnin osana. Toisessa osassa puolestaan pyrittiin tunnistamaan hyvien verkkosivujen ominaispiirteitä, erityisesti työn kannalta oleellisimmista osa-alueista eli sisällöstä, visuaalisesta ulkonäöstä sekä rakenteesta. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen tarkasteltiin Matkamaalle.fi -sivuston taustaa ja lähtötilannetta ennen tutkimuksen aloittamista.
Tutkimukseen valittiin laadullinen tutkimusote, sillä tavoitteena oli selvittää yrittäjien mielipiteitä sekä etsiä kehittämisehdotuksia avointen kysymysten avulla. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui kyselylomake, sillä kaikille 189 sivustolla mukana olevalle yrittäjälle haluttiin antaa yhdenvertainen mahdollisuus osallistua kehittämistyöhön. Kyselytutkimuksen avulla pyrittiin tutkimaan yrittäjien mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia sivustosta sekä samalla pystyttiin selvittämään yrittäjien tyytyväisyyttä saamansa näkyvyyteen Matkamaalle.fi -sivustolla.
Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 23 yrittäjää, joka oli yli asetetun tavoitteen. Vastauksia koottiin yhteen ja analysoitiin laadullisilla menetelmillä. Aineistoa peilattiin teoreettiseen viitekehykseen, jonka tueksi luotiin tulosmatriisi. Lisäksi raportoitiin ja havainnollistettiin yrittäjien mielipiteitä ja tyytyväisyyden tasoa. Johtopäätöksenä tutkimustuloksista luotiin viiden tärkeimmän kehittämiskohteen kehittämissuunnitelma, joka löytyy työn liitteistä.
Tämän opinnäytetyön aihe on kehittämissuunnitelman luominen Matkamaalle.fi -sivustolle. Aihe syntyi yhdessä toimeksiantaja Lomalaidun ry:n edustajan Kimmo Aallon kanssa, kun tunnistettiin monitahoisesti mahdollinen tarve sivuston kehittämiselle. Kehittämistyö rajattiin toimeksiantajan toiveesta verkkosivujen sisältöön, visuaaliseen ulkonäköön ja rakenteeseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa Matkamaalle.fi -sivuston tärkeimmät kehittämiskohteet, joiden perusteella luotiin konkreettinen kehittämissuunnitelma. Koska Matkamaalle.fi -sivusto toimii kotimaisen maaseutumatkailun yhteisenä markkinointi- ja palvelusivustona, haluttiin sivustolla markkinoitavat yritykset osallistaa vahvasti mukaan kehittämistyöhön.
Opinnäytetyön tyypiksi valikoitui tutkimuksellinen kehittämistoiminta, sillä työssä yhdistyy tutkimustoiminta sekä konkreettinen kehittäminen. Työn perustana toimii kattava teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta tehtiin laadullinen kyselytutkimus, sekä lopullinen produkti eli kehittämissuunnitelma Matkamaalle.fi -sivustolle.
Työn teoreettinen viitekehys koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa esiteltiin digitaalinen markkinointi käsitteenä, ja tutkittiin verkkosivujen merkitystä digitaalisen markkinoinnin osana. Toisessa osassa puolestaan pyrittiin tunnistamaan hyvien verkkosivujen ominaispiirteitä, erityisesti työn kannalta oleellisimmista osa-alueista eli sisällöstä, visuaalisesta ulkonäöstä sekä rakenteesta. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen tarkasteltiin Matkamaalle.fi -sivuston taustaa ja lähtötilannetta ennen tutkimuksen aloittamista.
Tutkimukseen valittiin laadullinen tutkimusote, sillä tavoitteena oli selvittää yrittäjien mielipiteitä sekä etsiä kehittämisehdotuksia avointen kysymysten avulla. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui kyselylomake, sillä kaikille 189 sivustolla mukana olevalle yrittäjälle haluttiin antaa yhdenvertainen mahdollisuus osallistua kehittämistyöhön. Kyselytutkimuksen avulla pyrittiin tutkimaan yrittäjien mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia sivustosta sekä samalla pystyttiin selvittämään yrittäjien tyytyväisyyttä saamansa näkyvyyteen Matkamaalle.fi -sivustolla.
Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 23 yrittäjää, joka oli yli asetetun tavoitteen. Vastauksia koottiin yhteen ja analysoitiin laadullisilla menetelmillä. Aineistoa peilattiin teoreettiseen viitekehykseen, jonka tueksi luotiin tulosmatriisi. Lisäksi raportoitiin ja havainnollistettiin yrittäjien mielipiteitä ja tyytyväisyyden tasoa. Johtopäätöksenä tutkimustuloksista luotiin viiden tärkeimmän kehittämiskohteen kehittämissuunnitelma, joka löytyy työn liitteistä.