Suomalaisten pk-yritysten kansainvälistyminen Meksikon markkinoille
Bojang, Johanna (2014)
Bojang, Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158185
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen on suomalaisyritysille yksi elinehdoista, jotta ne pärjäävät kiristyvässä kilpailussa. Maailmaanlaajuinen talouskriisi on vaikuttanut moniin yrityksiin ja alati kasvavat tuotantokustannukset monissa maissa ajaa yritykset etsimään uusia, halvempia tuontanto- ja markkinakohteita. Lupaavimpia tällaisia kohteita ovat nousevat taloudet, kuten BRIC-maat sekä G20-maat. Näiden joukkoon lukeutuu myös Meksiko, joka sijoittuu nousevien talouksien TOP 15-listaukseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa suomalaisille pk-yrityksille Meksikoon kansainvälistymisestä ja sinne laajentumisesta. Työssä kerrotaan mihin asioihin on kiinnitettävä huomiota Meksikon markkinoita harkitessa ja miten tulee toimia latinalaisessa yritysmaailmassa. Työn tavoitteena on myös kertoa yleisesti kansainvälistymisestä, nimeomaan nousevissa talouksissa, mikä saattaa monellakin tapaa erota kehittyneisiin talouksiin kansainvälistymisestä. Työn liitteenä on opas pk-yrityksille, jossa tiivistyy tärkeimmät seikat Meksikosta mahdollisena kansainvälistymiskohteena.
Maailmantaloutta ajatellen nousevat taloudet ovat yhä tärkeämmässä asemassa. Näiden maiden kehittäessään toimintaympäristöään, instituutioitaan ja infrakstruktuuriaan, luovat ne monille yrityksille yhä houkuttelevamman investointikohteen. Monien nousevien talouksien tulotasot ja yleinen taloudellinen toimintaympäristö ovat kehittyneet vauhdilla, mikä lisää ostovoimaa ja sitä kautta myös eri alojen yritysten markkinoille tuloa. Se, kuinka markkinoille on kunkin yrityksen järkevää tulla, riippuu täysin yrityksen valitsemasta kansainvälistymisstrategiasta. Helpointa kansainvälistyminen on usein aloittaa vientitoimenpiteillä ja myöhemmin mahdollisesti siirtää omia tuotantolaitoksia kohdemaahan.
Meksiko on yksi nousevien talouksien nopeimmin kasvavia maita. Maan sijainti, infrastruktuuri ja monet kauppaa helpottavat vapaakauppasopimukset ovat tehneet maasta yhden tulevaisuuden kiinnostavimmista markkinakohteista.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa suomalaisille pk-yrityksille Meksikoon kansainvälistymisestä ja sinne laajentumisesta. Työssä kerrotaan mihin asioihin on kiinnitettävä huomiota Meksikon markkinoita harkitessa ja miten tulee toimia latinalaisessa yritysmaailmassa. Työn tavoitteena on myös kertoa yleisesti kansainvälistymisestä, nimeomaan nousevissa talouksissa, mikä saattaa monellakin tapaa erota kehittyneisiin talouksiin kansainvälistymisestä. Työn liitteenä on opas pk-yrityksille, jossa tiivistyy tärkeimmät seikat Meksikosta mahdollisena kansainvälistymiskohteena.
Maailmantaloutta ajatellen nousevat taloudet ovat yhä tärkeämmässä asemassa. Näiden maiden kehittäessään toimintaympäristöään, instituutioitaan ja infrakstruktuuriaan, luovat ne monille yrityksille yhä houkuttelevamman investointikohteen. Monien nousevien talouksien tulotasot ja yleinen taloudellinen toimintaympäristö ovat kehittyneet vauhdilla, mikä lisää ostovoimaa ja sitä kautta myös eri alojen yritysten markkinoille tuloa. Se, kuinka markkinoille on kunkin yrityksen järkevää tulla, riippuu täysin yrityksen valitsemasta kansainvälistymisstrategiasta. Helpointa kansainvälistyminen on usein aloittaa vientitoimenpiteillä ja myöhemmin mahdollisesti siirtää omia tuotantolaitoksia kohdemaahan.
Meksiko on yksi nousevien talouksien nopeimmin kasvavia maita. Maan sijainti, infrastruktuuri ja monet kauppaa helpottavat vapaakauppasopimukset ovat tehneet maasta yhden tulevaisuuden kiinnostavimmista markkinakohteista.