3-5-vuotiaiden tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Taiviola, Päivi (2022)
Taiviola, Päivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214789
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä lapsilla tulee olla mahdollisuuksia tunnetaitojen harjoitteluun varhaiskasvattajien tuella. Opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää 3–5-vuotiaiden lasten tunnetaitoja, kokemuksia vuorovaikutuksesta sekä näiden tukemiseen liittyviä menetelmiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa 3–5-vuotiaiden tunnetaidoista ja niitä vahvistavasta toiminnasta varhaiskasvatusryhmässä.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen toiminnallista tutkintaotetta. Tutkimusympäristönä oli pälkäneläinen varhaiskasvatusryhmä. Tutkimusaineisto kerättiin ideariihen avulla, jossa varhaiskasvattajat vastasivat anonyymisti valmiiden teemojen mukaisesti. Aineistona käytettiin lisäksi lasten tunnetaitotuokioista saatuja havaintoja.
Varhaiskasvattajien rooli lasten tunnetaitojen kehittymisessä ja ylläpitämisessä kuvattiin yksilöllisenä tukena ja aktiivisena empaattisena työotteena arjen eri tilanteissa. Tunnetaitojen tukemisessa painottuvat lapsen yksilöllisten tarpeiden huomioiminen sekä toimintaympäristön emotionaalinen turvallisuus. Varhaiskasvattajien yhteinen reflektointi sekä tunnetaitojen tietoisen harjoittelun lisääminen koettiin tärkeäksi. Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatusympäristössä on käytössä monia lasten tunnetaitoja tukevia menetelmiä ja lähtökohdat kehittämistyölle ovat hyvät.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä voitiin todeta, että tunnetaitoihin liittyvien piirteiden tunnistaminen, vuorovaikutustilanteiden havainnointi sekä tunteiden näyttämisen mallintaminen auttavat varhaiskasvattajia toimimaan lasten tunnetaitojen vahvistamisen tukena ja kehittämään heidän tunnetaitojaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Varhaiskasvattajien tunnetaito-osaamista voisi vahvistaa koulutuksen avulla ja tunnetaitohetkiä voisi lisätä pedagogisesti suunniteltuun toimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen toiminnallista tutkintaotetta. Tutkimusympäristönä oli pälkäneläinen varhaiskasvatusryhmä. Tutkimusaineisto kerättiin ideariihen avulla, jossa varhaiskasvattajat vastasivat anonyymisti valmiiden teemojen mukaisesti. Aineistona käytettiin lisäksi lasten tunnetaitotuokioista saatuja havaintoja.
Varhaiskasvattajien rooli lasten tunnetaitojen kehittymisessä ja ylläpitämisessä kuvattiin yksilöllisenä tukena ja aktiivisena empaattisena työotteena arjen eri tilanteissa. Tunnetaitojen tukemisessa painottuvat lapsen yksilöllisten tarpeiden huomioiminen sekä toimintaympäristön emotionaalinen turvallisuus. Varhaiskasvattajien yhteinen reflektointi sekä tunnetaitojen tietoisen harjoittelun lisääminen koettiin tärkeäksi. Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatusympäristössä on käytössä monia lasten tunnetaitoja tukevia menetelmiä ja lähtökohdat kehittämistyölle ovat hyvät.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä voitiin todeta, että tunnetaitoihin liittyvien piirteiden tunnistaminen, vuorovaikutustilanteiden havainnointi sekä tunteiden näyttämisen mallintaminen auttavat varhaiskasvattajia toimimaan lasten tunnetaitojen vahvistamisen tukena ja kehittämään heidän tunnetaitojaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Varhaiskasvattajien tunnetaito-osaamista voisi vahvistaa koulutuksen avulla ja tunnetaitohetkiä voisi lisätä pedagogisesti suunniteltuun toimintaan.