Ylivelkaantuneiden talousosaaminen
Hallipelto, Erika (2022)
Hallipelto, Erika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214889
Tiivistelmä
Talousosaaminen on taloudellisten termien ymmärtämistä ja soveltamista jokapäiväisessä elämässä. Se koostuu tiedosta, käyttäytymisestä ja asenteista, ja sitä pidetään tärkeänä aivan kuin luku- ja laskutaitoa. Talousosaamisen kehittäminen on strategiana Suomessa ja tavoite on olla maailman paras vuoteen 2030 mennessä. Hyvän talousosaamisen on ajateltu ehkäisevän ylivelkaantumista. Ylivelkaantumisen torjunta on myös Sanna Marinin hallitusohjelmassa. Ajatellaan, että parempi talousopetus kouluissa kehittää henkilöiden talousosaamista, vähentää ylivelkaantumista ja maksuhäiriömerkintöjä ja loppujen lopuksi parantaa yksilön ja yhteiskunnan hyvinvointia. Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee talousosaamista ja sen tasoa Suomessa myös kansainvälisin mittarein, ylivelkaantumista ja sen torjuntakeinoja, maksuhäiriömerkintöjä ja talousopetusta Suomessa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää ylivelkaantuneiden talousosaamista. Ylivelkaantumisen mittarina tässä tutkimuksessa käytettiin maksuhäiriömerkintää. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja tutkimuksen kysely julkaistiin velkaantuneisuutta käsittelevässä Facebook-ryhmässä. Kyselyssä oli yksi avoin kysymys, jota käsiteltiin laadullisin menetelmin. Opinnäytetyö tehtiin vuonna 2022. Kyselyyn oli mahdollista vastata viikon ajan toukokuussa 2022.
Ylivelkaantuneisuuteen on monia syitä mutta tässä tutkimuksessa selvitettiin vain talousosaamisen yhteyttä siihen. Muita syitä ei selvitetty. Sen lisäksi opinnäytetyö käsittelee talousopetusta Suomessa, ja kyselyssä selvitettiin vastaajien mielipiteitä talousopetuksen tasosta eri kouluasteissa.
Tämän tutkimuksen perusteella ei voida todentaa, että ylivelkaantuneilla talousosaamisen taso olisi heikko. Kyselyyn vastanneet suoriutuivat talousosaamisen tiedot-osiosta erittäin hyvin. Sen sijaan talousopetusta käsittelevä osio antoi samansuuntaisia vastauksia kuin muutkin tutkimukset. Talousopetusta pitäisi lisätä monessa kouluasteessa, etenkin peruskoulussa ja talousopetusta pidettiin tärkeänä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää ylivelkaantuneiden talousosaamista. Ylivelkaantumisen mittarina tässä tutkimuksessa käytettiin maksuhäiriömerkintää. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja tutkimuksen kysely julkaistiin velkaantuneisuutta käsittelevässä Facebook-ryhmässä. Kyselyssä oli yksi avoin kysymys, jota käsiteltiin laadullisin menetelmin. Opinnäytetyö tehtiin vuonna 2022. Kyselyyn oli mahdollista vastata viikon ajan toukokuussa 2022.
Ylivelkaantuneisuuteen on monia syitä mutta tässä tutkimuksessa selvitettiin vain talousosaamisen yhteyttä siihen. Muita syitä ei selvitetty. Sen lisäksi opinnäytetyö käsittelee talousopetusta Suomessa, ja kyselyssä selvitettiin vastaajien mielipiteitä talousopetuksen tasosta eri kouluasteissa.
Tämän tutkimuksen perusteella ei voida todentaa, että ylivelkaantuneilla talousosaamisen taso olisi heikko. Kyselyyn vastanneet suoriutuivat talousosaamisen tiedot-osiosta erittäin hyvin. Sen sijaan talousopetusta käsittelevä osio antoi samansuuntaisia vastauksia kuin muutkin tutkimukset. Talousopetusta pitäisi lisätä monessa kouluasteessa, etenkin peruskoulussa ja talousopetusta pidettiin tärkeänä.