Asiakaslähtöinen arki tehostetussa palveluasumisessa : kirjallisuuskatsaus
Hoppania, Katariina; Laihanen, Ella; Vartiainen, Ella (2022)
Hoppania, Katariina
Laihanen, Ella
Vartiainen, Ella
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214874
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen keinoin millaista on hyvä asiakaslähtöinen arki tehostetussa palveluasumisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli asiakaslähtöisen arjen tukeminen tehostetussa palveluasumisessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun ja Salo IOT- campus hankkeen kanssa. IOT campukselle rakentuva hoivayksikkö tulee toimimaan terveydenhuolto-ja hoiva-alan opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikkana, sekä terveysteknologian käytön pilotointiyksikkönä.
Aineistoa haettiin Julkari, Medic, Cinahl Complete ja PubMed tietokannoista. Haut rajattiin vuosille 2007-2022. Lopullinen artikkelien määrä oli (n=9). Aineiston analyysi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysillä ja apuna käytettiin sisällönanalyysitaulukkoa.
Opinnäytetyön tuloksissa ilmeni millaista on asiakaslähtöinen vanhustyö, millainen arki vanhukselle rakennetaan tehostettuun palveluasumiseen tultaessa ja miten vanhuksen yksilölliset tarpeet huomioidaan arjen suunnittelussa. Tutkittujen aineistojen perusteella asiakaslähtöisen arjen luomisessa tehostettuun palveluasumiseen ydinasiat ovat asiakkaan osallistaminen hoidon suunnitteluun sekä elämänhistorian hyödyntäminen. Tuloksista ilmeni, että ikäihmiset ovat keskimäärin tyytymättömiä tehostetun palveluasumisen yksilölliseen hoitoon ja asiakkaan osallistamiseen hoidon suunnittelussa. Tehostetussa palveluasumisessa tulisi keskittyä asiakkaiden arjen mielekkyyteen ja sosiaalisen verkoston ylläpitämiseen. Tuloksista ilmeni myös hoitajien koulutuksen merkittävyys asiakaslähtöisen arjen mahdollistamisessa. Hoitajien kouluttaminen asiakaslähtöiseen hoitotyöhön parantaa huomattavasti hoidon laatua ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Aineistoa haettiin Julkari, Medic, Cinahl Complete ja PubMed tietokannoista. Haut rajattiin vuosille 2007-2022. Lopullinen artikkelien määrä oli (n=9). Aineiston analyysi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysillä ja apuna käytettiin sisällönanalyysitaulukkoa.
Opinnäytetyön tuloksissa ilmeni millaista on asiakaslähtöinen vanhustyö, millainen arki vanhukselle rakennetaan tehostettuun palveluasumiseen tultaessa ja miten vanhuksen yksilölliset tarpeet huomioidaan arjen suunnittelussa. Tutkittujen aineistojen perusteella asiakaslähtöisen arjen luomisessa tehostettuun palveluasumiseen ydinasiat ovat asiakkaan osallistaminen hoidon suunnitteluun sekä elämänhistorian hyödyntäminen. Tuloksista ilmeni, että ikäihmiset ovat keskimäärin tyytymättömiä tehostetun palveluasumisen yksilölliseen hoitoon ja asiakkaan osallistamiseen hoidon suunnittelussa. Tehostetussa palveluasumisessa tulisi keskittyä asiakkaiden arjen mielekkyyteen ja sosiaalisen verkoston ylläpitämiseen. Tuloksista ilmeni myös hoitajien koulutuksen merkittävyys asiakaslähtöisen arjen mahdollistamisessa. Hoitajien kouluttaminen asiakaslähtöiseen hoitotyöhön parantaa huomattavasti hoidon laatua ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.