Vihreän kullan kulttuuritien markkinointisuunnitelma
Airaksinen, Julia (2022)
Airaksinen, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214956
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön Vihreän kullan kulttuuritien markkinointisuunnitelman toimeksiantajana on Vihreän kullan kulttuuritien kehittämishanke. Markkinointisuunnitelma tehdään kulttuuritien varrella oleville kunnille, joiden läpi kulttuuritie menee. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Vuosituhannen alussa rekisteröity Vihreän kullan kulttuuritie on 250 kilometriä pitkä matkailureitti Etelä-Savossa. Reitin voi kulkea autolla, moottori- tai polkupyörällä. Samalla voi poiketa reitin varrella olevissa matkailuyrityksissä ja ihailla upeita Saimaan järvimaisemia. Tavoitteena on saada Vihreän kullan kulttuuritie matkailijoille uudelleen tutuksi ja digitalisoida reitti elämyksellisten metsäteemaisten matkailupalveluiden piiriin. Tästä syystä kehitetään markkinointisuunnitelma, jotta kunnat sitoutuisivat markkinoimaan kulttuuritietä hankkeenkin jälkeen. Vihreän kullan kulttuuritielle ei ole tehty aiemmin markkinointisuunnitelmaa. Opinnäytteen tutkimusmenetelmänä käytetään laadullisia menetelmiä eli haastatteluja ja havainnointia. Haastateltavat ovat matkailun markkinoinnista vastaavia kunnissaan. Tutkimustulosten pohjalta tehdään SWOT-analyysi, joka kertoo kulttuuritien nykytilanteen vahvuudet ja heikkoudet sekä tulevaisuuden mahdollisuudet ja uhat. Tutkimustulosten jälkeen on kehitysehdotuksia kehittämishankkeelle ja kunnille sekä yhteenveto.