IKÄRUOKALAATUMERKKI -ikäystävällinen liiketoiminta ravintola-alan yrityksissä
Metsola, Nina (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214822
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin ikäystävällisen liiketoimintamallin kehittämistä ravintola- ja ruokapalvelualalle uudenlaisen ikäruokalaatumerkin avulla. Päätutkimusongelma tutkimuksessa oli, millainen on ikäruokalaatumerkki ravintola- ja ruokapalvelualan yrityksissä.
Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat yli 55-vuotiaat ravintola- ja ruokapalveluiden käyttäjät sekä ravintola- ja ruokapalvelualan yritykset. Yli 55-vuotiaille kohdennettu sähköinen kysely oli valtakunnallinen. Yrityksiä oli mukana Kymenlaaksosta, Etelä-Savosta ja Etelä-Karjalasta, koska näillä alueilla yli 60-vuotiaita on suhteellisen paljon. Uusimaa valittiin mukaan, koska se on kau-punki- ja kulttuurimatkailijoiden suosiossa.
Yli 55-vuotiaille kohdennetun sähköisen kyselyn avulla selvitettiin, mitkä asiat lisäisivät ravintolan palveluiden käyttöä ja mitä asioita pidetään tärkeänä asioidessa ravintolassa. Lisäksi selvitettiin, millaista lisäarvoa ikäruokalaatumerkki voi tuoda ikääntyneelle asiakkaalle ja miten sen tulisi näkyä yrityksen toiminnassa, jotta se tuottaisi lisäarvoa. Tutkimukseen valituilta yrityksiltä selvitettiin kyselyn avulla, miten ikäystävällisyys näkyy yrityksen toiminnassa. Lisäksi selvitettiin, millaista lisäarvoa ikäruokalaatumerkki voi tuoda yrityksen liiketoimintaan ja miten ikäruokalaatumerkki voisi näkyä yrityksen toiminnassa.
Ikäruokalaatumerkki lisää tietoa ikäihmisille luotettavasta ja saavutettavasta palvelusta, jossa heidän tarpeensa on huomioitu. Ravintolassa terveellisen, edullisen ja maukkaan ruoan lisäksi tärkeitä ovat sosiaalinen kanssakäyminen ja miljöö. Saavutettavuuden merkitys korostuu vanhemmilla vastaajilla. Palveluiden saavutettavuus lisää tasa-arvoa. Ikäihmisten näkemys ikäystävällisestä liiketoiminnasta on esteetön ympäristö ja palvelu, joka on sujuvaa, selkeää ja ikäihmistä arvostavaa. Asuinalueen ikäihmisten tarpeet määrittävät, miten ikäystävällistä liiketoimintaa toteutetaan. Ikäystävällinen liiketoiminta sopii liikeidealtaan erilaisille ravintoloille. Tulosten perusteella voidaan todeta, että ikäruokalaatumerkillä on yhteiskunnallinen merkitys. The thesis researched the development of an age-friendly business model for the restaurant and food service industry by utilising a new kind of age-appropriate food quality label. The main research problem in the study was to investigate what is the age-appropriate food quality label like in restaurant and food service companies. The target group of the study were over 55-year-old consumers of restaurant and food services with nationwide coverage and companies operating in the restaurant and food service industry. Companies from Kymenlaakso, South Savo and South Karelia were involved, as there live a relatively large number of people over the age of 60. Uusimaa was chosen because it is popular amongst the tourists.
An electronic survey questioned which factors would increase the use of a restaurant’s services and what matters are considered important when visiting a restaurant. In addition, it was investigated what kind of added value an age-appropriate food quality label can bring to an older customer and how it should be reflected in the company's operations to generate added value. A survey targeted at the companies researched how age-friendliness is reflected in the company’s operations. In addition, it was researched what added value the age-appropriate food quality label can bring to the business and how the age-appropriate food quality label could be reflected in the company's operations.
The age-appropriate food quality label adds information about a reliable and accessible service for the elderly that takes their needs into account. In addition to healthy, affordable, and tasty food in the restaurant, social interaction and the environment are also important. The importance of the accessibility of the service is emphasised by respondents. Accessibility of services increases equality. Older people's view of age-friendly business includes an accessible environment and service that is smooth and appreciative towards older people. The needs of the elderly determine how age-friendly business is conducted. The age-friendly business is suitable for restaurants with different business ideas. Based on the results, it can be stated that the age-appropriate food quality label has a social significance.
Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat yli 55-vuotiaat ravintola- ja ruokapalveluiden käyttäjät sekä ravintola- ja ruokapalvelualan yritykset. Yli 55-vuotiaille kohdennettu sähköinen kysely oli valtakunnallinen. Yrityksiä oli mukana Kymenlaaksosta, Etelä-Savosta ja Etelä-Karjalasta, koska näillä alueilla yli 60-vuotiaita on suhteellisen paljon. Uusimaa valittiin mukaan, koska se on kau-punki- ja kulttuurimatkailijoiden suosiossa.
Yli 55-vuotiaille kohdennetun sähköisen kyselyn avulla selvitettiin, mitkä asiat lisäisivät ravintolan palveluiden käyttöä ja mitä asioita pidetään tärkeänä asioidessa ravintolassa. Lisäksi selvitettiin, millaista lisäarvoa ikäruokalaatumerkki voi tuoda ikääntyneelle asiakkaalle ja miten sen tulisi näkyä yrityksen toiminnassa, jotta se tuottaisi lisäarvoa. Tutkimukseen valituilta yrityksiltä selvitettiin kyselyn avulla, miten ikäystävällisyys näkyy yrityksen toiminnassa. Lisäksi selvitettiin, millaista lisäarvoa ikäruokalaatumerkki voi tuoda yrityksen liiketoimintaan ja miten ikäruokalaatumerkki voisi näkyä yrityksen toiminnassa.
Ikäruokalaatumerkki lisää tietoa ikäihmisille luotettavasta ja saavutettavasta palvelusta, jossa heidän tarpeensa on huomioitu. Ravintolassa terveellisen, edullisen ja maukkaan ruoan lisäksi tärkeitä ovat sosiaalinen kanssakäyminen ja miljöö. Saavutettavuuden merkitys korostuu vanhemmilla vastaajilla. Palveluiden saavutettavuus lisää tasa-arvoa. Ikäihmisten näkemys ikäystävällisestä liiketoiminnasta on esteetön ympäristö ja palvelu, joka on sujuvaa, selkeää ja ikäihmistä arvostavaa. Asuinalueen ikäihmisten tarpeet määrittävät, miten ikäystävällistä liiketoimintaa toteutetaan. Ikäystävällinen liiketoiminta sopii liikeidealtaan erilaisille ravintoloille. Tulosten perusteella voidaan todeta, että ikäruokalaatumerkillä on yhteiskunnallinen merkitys.
An electronic survey questioned which factors would increase the use of a restaurant’s services and what matters are considered important when visiting a restaurant. In addition, it was investigated what kind of added value an age-appropriate food quality label can bring to an older customer and how it should be reflected in the company's operations to generate added value. A survey targeted at the companies researched how age-friendliness is reflected in the company’s operations. In addition, it was researched what added value the age-appropriate food quality label can bring to the business and how the age-appropriate food quality label could be reflected in the company's operations.
The age-appropriate food quality label adds information about a reliable and accessible service for the elderly that takes their needs into account. In addition to healthy, affordable, and tasty food in the restaurant, social interaction and the environment are also important. The importance of the accessibility of the service is emphasised by respondents. Accessibility of services increases equality. Older people's view of age-friendly business includes an accessible environment and service that is smooth and appreciative towards older people. The needs of the elderly determine how age-friendly business is conducted. The age-friendly business is suitable for restaurants with different business ideas. Based on the results, it can be stated that the age-appropriate food quality label has a social significance.