Sairaanhoitajan osaaminen perioperatiivisessa hoitotyössä
Mauno, Carita; Niemelä, Tiia (2022)
Mauno, Carita
Niemelä, Tiia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, mitä sairaanhoitajan perioperatiivisen hoitotyön osaaminen pitää sisällään. Tavoitteena oli tuottaa perioperatiivisen hoitotyön koulutuksen avuksi uutta näyttöön perustuvaa sisältöä sairaanhoitajan osaamisesta. Opinnäytetyö oli rajattu käsittelemään leikkaussalissa työskentelevien sairaanhoitajien osaamista. Tutkimuskysymyksenä oli, millaista osaamista sairaanhoitajan perioperatiivisessa hoitotyössä tarvitaan.
Opinnäytetyöhön valikoitui kymmenen tutkimusta, joista kuusi on englanninkielistä tieteellistä tutkimusta ja neljä suomenkielistä korkeamman asteen opinnäytetyötä. Kirjallisuuskatsauksen tulokset on analysoitu teemoittelu-menetelmällä ja kuvattu pääteemojen mukaisesti. Tuloksista nousi esille neljä pääteemaa perioperatiivisen sairaanhoitajan hoitotyön osaamisen alueista: kommunikaatio- ja tiimityöskentelyosaaminen, näyttöön perustuvien hoitotyön toimintojen osaaminen, eettisen ja turvallisen hoitotyön osaaminen sekä hoitotyön materiaali- ja teknologiaosaaminen.
Tutkimustuloksista nousi erityisesti uutena asiana aineellisten ja taloudellisten
resurssien hallinta. Hoitoteknologia ja hoitotyöhön käytettävät materiaalit voivat olla kustannusrikkaita, joten niiden käyttö tulisi olla huolellista ja taloudellista. Toisena uutena asiana tutkimustuloksista ilmeni konfliktien hallinta. Perioperatiivinen sairaanhoitaja työskentelee moniammatillisessa yhteisössä, josta voi aiheuttaa ristiriitatilanteita eri ammattiryhmien välillä.
Tutkimustulokset tukivat hyvin teoreettista viitekehystä, eikä ristiriitoja tutkimusten välillä esiintynyt. Tutkimustuloksista ilmeni, että perioperatiivisen sairaanhoitajan osaamisvaatimuksissa on myös eroavaisuuksia eri maiden välillä. Perioperatiivisen hoitotyön opiskelijat ja työelämässä olevat perioperatiiviset sairaanhoitajat voivat hyötyä opinnäytetyöstä, sillä opinnäytetyö tuotti uutta näyttöön perustuvaa tietoa perioperatiivisen sairaanhoitajan osaamisesta. Opinnäytetyö tuotti tietoa myös olemassa olevista osaamisen mittareista. Perioperatiivisen hoitotyön koulutus voi hyödyntää opinnäytetyössä saavutettuja tuloksia sekä osaamisen mittareita. The purpose of the thesis was to research by the narrative literature review,
what the nurse’s competence contains in perioperative nursing care. The aim
was to produce new evidence-based content of the nurse’s competence from
perioperative nursing care to perioperative nursing education. The thesis was limited to the competence of operating room nurses. The research question was, what kind of competences nurses need in the perioperative nursing care.
In the thesis a narrative literature review was chosen as the research method.
Ten studies were selected for the thesis, six of them were scientific studies in English and four were higher-degree theses in Finnish. The results of the literature review were analyzed using the thematic method and described according to the main themes. The results highlighted four main themes in the areas of perioperative nursing competence: communication and teamwork competence, competence in evidence-based nursing functions, ethical and safe nursing competence and nursing material and technology competence.
Particularly new features found in the research results were the management of material and financial resources. The care technology and materials used for nursing work can be costly, so their use should be carefully considered and it should also be economical. Another new issue in the research was conflict management. Conclusions of the research show that a perioperative nurse works in a multi-professional community, which can lead to conflicts between different professional groups.
The results of the study supported the theoretical framework well and there were no inconsistencies between the studies. The results of the study showed that there are also differences in the competence requirements of perioperative nurses between different countries. Both nursing students and perioperative nurses in the working life, can benefit from the thesis, as the thesis gained new evidence-based knowledge about the competence of a perioperative nurse. With the help of the thesis, information was also produced on existing means of assessing competence, such as indicators of competence. The education of perioperative nursing can utilize the results in the thesis as well as the competence indicators.
Opinnäytetyöhön valikoitui kymmenen tutkimusta, joista kuusi on englanninkielistä tieteellistä tutkimusta ja neljä suomenkielistä korkeamman asteen opinnäytetyötä. Kirjallisuuskatsauksen tulokset on analysoitu teemoittelu-menetelmällä ja kuvattu pääteemojen mukaisesti. Tuloksista nousi esille neljä pääteemaa perioperatiivisen sairaanhoitajan hoitotyön osaamisen alueista: kommunikaatio- ja tiimityöskentelyosaaminen, näyttöön perustuvien hoitotyön toimintojen osaaminen, eettisen ja turvallisen hoitotyön osaaminen sekä hoitotyön materiaali- ja teknologiaosaaminen.
Tutkimustuloksista nousi erityisesti uutena asiana aineellisten ja taloudellisten
resurssien hallinta. Hoitoteknologia ja hoitotyöhön käytettävät materiaalit voivat olla kustannusrikkaita, joten niiden käyttö tulisi olla huolellista ja taloudellista. Toisena uutena asiana tutkimustuloksista ilmeni konfliktien hallinta. Perioperatiivinen sairaanhoitaja työskentelee moniammatillisessa yhteisössä, josta voi aiheuttaa ristiriitatilanteita eri ammattiryhmien välillä.
Tutkimustulokset tukivat hyvin teoreettista viitekehystä, eikä ristiriitoja tutkimusten välillä esiintynyt. Tutkimustuloksista ilmeni, että perioperatiivisen sairaanhoitajan osaamisvaatimuksissa on myös eroavaisuuksia eri maiden välillä. Perioperatiivisen hoitotyön opiskelijat ja työelämässä olevat perioperatiiviset sairaanhoitajat voivat hyötyä opinnäytetyöstä, sillä opinnäytetyö tuotti uutta näyttöön perustuvaa tietoa perioperatiivisen sairaanhoitajan osaamisesta. Opinnäytetyö tuotti tietoa myös olemassa olevista osaamisen mittareista. Perioperatiivisen hoitotyön koulutus voi hyödyntää opinnäytetyössä saavutettuja tuloksia sekä osaamisen mittareita.
what the nurse’s competence contains in perioperative nursing care. The aim
was to produce new evidence-based content of the nurse’s competence from
perioperative nursing care to perioperative nursing education. The thesis was limited to the competence of operating room nurses. The research question was, what kind of competences nurses need in the perioperative nursing care.
In the thesis a narrative literature review was chosen as the research method.
Ten studies were selected for the thesis, six of them were scientific studies in English and four were higher-degree theses in Finnish. The results of the literature review were analyzed using the thematic method and described according to the main themes. The results highlighted four main themes in the areas of perioperative nursing competence: communication and teamwork competence, competence in evidence-based nursing functions, ethical and safe nursing competence and nursing material and technology competence.
Particularly new features found in the research results were the management of material and financial resources. The care technology and materials used for nursing work can be costly, so their use should be carefully considered and it should also be economical. Another new issue in the research was conflict management. Conclusions of the research show that a perioperative nurse works in a multi-professional community, which can lead to conflicts between different professional groups.
The results of the study supported the theoretical framework well and there were no inconsistencies between the studies. The results of the study showed that there are also differences in the competence requirements of perioperative nurses between different countries. Both nursing students and perioperative nurses in the working life, can benefit from the thesis, as the thesis gained new evidence-based knowledge about the competence of a perioperative nurse. With the help of the thesis, information was also produced on existing means of assessing competence, such as indicators of competence. The education of perioperative nursing can utilize the results in the thesis as well as the competence indicators.