Laulavana näyttelijänä musiikkinäytelmässä Tukkijoella
Rantalankila, Maria (2022)
Rantalankila, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214903
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kerron omasta prosessistani näyttelijänä Tukkijoella - musiikkinäytelmässä, joka esitettiin keväällä 2022 Valkeakosken Kaupunginteatterissa. Näyttelin teoksessa Annin roolin. Näytelmän ohjasi ja osittain uudelleen dramatisoi Minna Kangas, musiikista vastasi Harri Salminen ja teoksen koreografina toimi Jutta Wrangén. Teoksen on alun perin käsikirjoittanut Teuvo Pakkala ja musiikki alkuperäisteoksessa on Oskar Merikannon käsialaa. Valkeakosken versiossa oli mukana myös Harri Salmisen omia sävellyksiä.
Kerron tässä opinnäytetyössä taustaa Tukkijoella näytelmästä ja teoksen merkityksestä suomalaisessa teatterihistoriassa. Avaan aluksi, mitä termit musikaali, musiikkinäytelmä ja laulunäytelmä tarkoittavat. Pohdin myös lyhyesti musiikkiteatterin merkitystä Suomessa nykypäivänä. Käyn läpi hakuprosessia, koe-esiintymistilaisuutta sekä sitä, miten päädyin Valkeakosken Kaupunginteatteriin. Havainnoin omaa prosessiani ja haasteitani harjoituskaudella. Kerron, mitä näyttelijäntyöntekniikoita käytin apuna rakentaessani Annin roolia ja avaan näitä Rudolf von Labanin, Judith Westonin ja Sanford Meisnerin luomia näyttelijäntyöntekniikoita lyhyesti.
Lopuksi pohdin prosessiani Tukkijoella. Puhun työryhmän tärkeydestä. Havainnoin mitä opin ja mihin tulen jatkossa kiinnittämään huomiota näyttelijäntyössäni. Kerron miten koen hyötyneeni tämän opinnäytetyön kirjoittamisesta.
Kerron tässä opinnäytetyössä taustaa Tukkijoella näytelmästä ja teoksen merkityksestä suomalaisessa teatterihistoriassa. Avaan aluksi, mitä termit musikaali, musiikkinäytelmä ja laulunäytelmä tarkoittavat. Pohdin myös lyhyesti musiikkiteatterin merkitystä Suomessa nykypäivänä. Käyn läpi hakuprosessia, koe-esiintymistilaisuutta sekä sitä, miten päädyin Valkeakosken Kaupunginteatteriin. Havainnoin omaa prosessiani ja haasteitani harjoituskaudella. Kerron, mitä näyttelijäntyöntekniikoita käytin apuna rakentaessani Annin roolia ja avaan näitä Rudolf von Labanin, Judith Westonin ja Sanford Meisnerin luomia näyttelijäntyöntekniikoita lyhyesti.
Lopuksi pohdin prosessiani Tukkijoella. Puhun työryhmän tärkeydestä. Havainnoin mitä opin ja mihin tulen jatkossa kiinnittämään huomiota näyttelijäntyössäni. Kerron miten koen hyötyneeni tämän opinnäytetyön kirjoittamisesta.