Kouluterveydenhoitaja oppilaiden liikkumisen edistäjänä
Mussaari, Laura (2022)
Mussaari, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214908
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli kartoittaa Turun kaupungin alakouluissa toimivien kouluterveydenhoitajien liikkumisen puheeksioton valmiuksia, selvittää liikuntapalveluiden teettämän verkkokoulutuksen sisällön tavoitteiden toteutumista sekä saada ideoita liikuntaneuvontaan liittyviin jatkokoulutusaiheisiin.
Tutkimusosiossa kohderyhmänä olivat alakouluissa toimivat kouluterveydenhoitajat. Tutkimusmenetelmiksi valikoitui teemahaastattelu (n=4) ja Webropol-palautekysely (n=8). Tulokset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla ja määrällisin menetelmin.
Tavoitteena oli esitetyn kirjallisuuskatsauksen ja käytetyillä tutkimusmenetelmillä saatujen tulosten sekä johtopäätösten perusteella esittää kehittämisehdotuksia kouluterveydenhoitajien oppilaiden yksilöllisen liikkumisen puheeksioton edistämiseksi. Kehittämisprojektin pohjalta syntyneet kehittämisehdotukset, viestinnän ja yhteistyön tehostaminen liikuntapalveluiden kanssa, säännöllinen liikuntaan liittyvä täydennyskoulutus, puheeksiottoa tukeva ohjausmateriaali ja ohjauskäytäntö sekä Move! -testitulosten käsittelyyn ja palautetapoihin liittyvä ohjauskäytäntö, tukisivat oppilaiden liikkumisen puheeksiottamista. Kehittämisehdotuksista syntynyt tuotos liitettiin osaksi Terveempää elämää -hankkeen prosessikuvausta.
Tutkimusosiossa kohderyhmänä olivat alakouluissa toimivat kouluterveydenhoitajat. Tutkimusmenetelmiksi valikoitui teemahaastattelu (n=4) ja Webropol-palautekysely (n=8). Tulokset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla ja määrällisin menetelmin.
Tavoitteena oli esitetyn kirjallisuuskatsauksen ja käytetyillä tutkimusmenetelmillä saatujen tulosten sekä johtopäätösten perusteella esittää kehittämisehdotuksia kouluterveydenhoitajien oppilaiden yksilöllisen liikkumisen puheeksioton edistämiseksi. Kehittämisprojektin pohjalta syntyneet kehittämisehdotukset, viestinnän ja yhteistyön tehostaminen liikuntapalveluiden kanssa, säännöllinen liikuntaan liittyvä täydennyskoulutus, puheeksiottoa tukeva ohjausmateriaali ja ohjauskäytäntö sekä Move! -testitulosten käsittelyyn ja palautetapoihin liittyvä ohjauskäytäntö, tukisivat oppilaiden liikkumisen puheeksiottamista. Kehittämisehdotuksista syntynyt tuotos liitettiin osaksi Terveempää elämää -hankkeen prosessikuvausta.