Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Korvakuulo-opettamisen työkalupakki : Näkökulmana kansanmusiikkiviulu

Luoma, Sirpa (2022)

 
Avaa tiedosto
Luoma_Sirpa.pdf (573.7Kt)
Lataukset: 


Luoma, Sirpa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315083
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin musiikin korvakuulolta opettamista ja siihen liittyvää muistin toimintaa erityisesti kansanmusiikkiviulun näkökulmasta. Työssä pyrittiin löytämään yhtymäkohtia aivo- ja muistitutkimuksen pääosin kieltä ja sanojen prosessointia käsittelevien tulosten ja musiikin korvakuulolta opettelemisen välillä. Löytyneiden yhteyksien pohjalta luotiin kokoelma harjoitteita, jotka tukevat musiikin korvakuulolta oppimista. Työn tavoite oli kahtalainen: tutkijan omien arkihavaintojen pohjalta syntyneiden lähtöoletusten tarkasteleminen tieteellisen tutkimuksen valossa, sekä opetusmenetelmien tarjoaminen soittimensa perusteet hallitsevia harrastajia korvakuulolta opettaville.

Tutkimusmenetelmäksi valikoitui pääosin kvalitatiivinen tutkimus, mutta lähtöasetelma sisälsi myös runsaasti tutkijan omia huomioita korvakuulolta oppimisesta ja opettamisesta tuoden näin mukanaan myös empiirisiä elementtejä.

Työ jaettiin kahteen pääteemaan. Korvakuulo-oppimisen teoriaa -osiossa selvitettiin aivo- ja muistitutkimuksen vallitsevia käsityksiä sekä sovellettiin niitä korvakuulolta oppimiseen ja Korvakuulo-oppimisen työkaluja -osiossa käytiin läpi käytännön harjoitteita korvakuulo-opettamisen tueksi.

Koska aiempaa tutkimusta korvakuulo-oppimisesta ei löytynyt, oli työn edetessä vedettävä johtopäätöksiä kieleen ja sen prosessointiin liittyvien muistia koskevien tutkimustulosten pohjalta. Yhtäläisyyksiä löytyi paljon, ja useat tutkijan arkihavaintoihin pohjautuvat lähtöoletukset löysivät vastineita muistitutkimuksen tuloksista. Näitä löytyneitä yhteyksiä tulisi kuitenkin tutkia lisää ja vahvistaa tieteellisin metodein. Tämän työn puitteissa aloitettu tutkimus oli vasta pintaraapaisu mielenkiintoiseen aiheeseen. Jatkotutkimus avaisi kiinnostavan ja laajan tutkimuskentän, ja tuloksien saattaminen suuren yleisön tietoisuuteen saattaisi lisätä ihmisten rohkeutta aloittaa soitto- tai lauluharrastus ja näin päästä nauttimaan musiikin lukuisista hyödyistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste