Milleniaalien motivointi ja sitouttaminen pikaruokaketjussa
Pitkälahti, Sanna (2022)
Pitkälahti, Sanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315091
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehittämistietoa siitä, mikä työelämässä ja varsinkin pikaruoka-alalla motivoi milleniaali-sukupolvea. Tarkoituksena oli myös antaa kehittämisehdotuksia aiheesta.
Tutkimukselle asetettiin kaksi tutkimuskysymystä: 1) Miten motivoida milleniaaleja työpaikalla? ja 2) Miten sitouttaa milleniaalit pidemmäksi aikaa työpaikkaan?
Aineiston keruu suoritettiin ensin pienemmällä otoksella lomakehaastattelun avulla, jolla saatiin kvalitatiivisia tutkimustuloksia. Varsinainen kyselytutkimus suoritettiin kvantitatiivisena Webropol-kyselylomakkeen avulla. Webropol-kysely kohdennettiin kaikille toimeksiantajan työntekijöille neljään eri ravintolaan. Kysely koostui 35 kysymyksestä, joista kaksi koski perustietoja. Avoimia kysymyksiä oli kaksi. Kysely lähetettiin sähköpostitse 42 henkilölle. Kysely avattiin vastaajien toimesta 31 kertaa ja lopulta kyselyyn vastasi 22 henkilöä.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina ja johtopäätöksenä voidaan todeta, että milleniaalien sitouttamiseen ja motivoimiseen tarvitaan muuta kuin raha. Heitä motivoi enemmän miellyttävä työympäristö ja mukavat työkaverit. Kehitysehdotuksina voidaan todeta, että yrityksen on hyvä yrittää luoda työnkuvaan vaihtelevaisuutta sekä käyttää paremmin hyödyksi työntekijöiden tietotaitoa. Erittäin tärkeä kehityskohde on sisäisen viestinnän lisääminen esimerkiksi pitämällä säännöllisiä palavereja, joissa tiedotetaan yrityksen asioista. Kuitenkin ehkä tärkein kehityskohta on palautteen antaminen ja saaminen. Myös miellyttävän työilmapiirin ylläpitäminen tulee huomioida.
Tutkimukselle asetettiin kaksi tutkimuskysymystä: 1) Miten motivoida milleniaaleja työpaikalla? ja 2) Miten sitouttaa milleniaalit pidemmäksi aikaa työpaikkaan?
Aineiston keruu suoritettiin ensin pienemmällä otoksella lomakehaastattelun avulla, jolla saatiin kvalitatiivisia tutkimustuloksia. Varsinainen kyselytutkimus suoritettiin kvantitatiivisena Webropol-kyselylomakkeen avulla. Webropol-kysely kohdennettiin kaikille toimeksiantajan työntekijöille neljään eri ravintolaan. Kysely koostui 35 kysymyksestä, joista kaksi koski perustietoja. Avoimia kysymyksiä oli kaksi. Kysely lähetettiin sähköpostitse 42 henkilölle. Kysely avattiin vastaajien toimesta 31 kertaa ja lopulta kyselyyn vastasi 22 henkilöä.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina ja johtopäätöksenä voidaan todeta, että milleniaalien sitouttamiseen ja motivoimiseen tarvitaan muuta kuin raha. Heitä motivoi enemmän miellyttävä työympäristö ja mukavat työkaverit. Kehitysehdotuksina voidaan todeta, että yrityksen on hyvä yrittää luoda työnkuvaan vaihtelevaisuutta sekä käyttää paremmin hyödyksi työntekijöiden tietotaitoa. Erittäin tärkeä kehityskohde on sisäisen viestinnän lisääminen esimerkiksi pitämällä säännöllisiä palavereja, joissa tiedotetaan yrityksen asioista. Kuitenkin ehkä tärkein kehityskohta on palautteen antaminen ja saaminen. Myös miellyttävän työilmapiirin ylläpitäminen tulee huomioida.