Palvelumallin kehittäminen ammatillisen toisen asteen kulttuurikasvatuksen toteuttamiseen
Torniainen, Marika (2022)
Torniainen, Marika
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315135
Tiivistelmä
Oppivelvollisuuden laajentumisen myötä Espoon kaupunkiin kehitetään palvelumalli, jolla kulttuurikasvatusta toteutetaan toisen asteen koulutuksessa. Palvelumalli tulee osaksi Omnian Taide ja luova ilmaisu -kurssia, joka on pakollinen tutkinnon osa kaikille ammatillisen perustutkinnon opiskelijoille. Kulttuurikasvatussuunnitelma on työkalu kulttuuri-, taide- ja kulttuuriperintökasvatuksen toteuttamiseen opetuksessa. Kulttuurikasvatussuunnitelma yhdistää opetussuunnitelman tavoitteet sekä kunnan kulttuuriperinnön ja -tarjonnan kokonaisuudeksi, joka tarjoaa opiskelijoille tasavertaiset mahdollisuudet kokea taidetta ja kulttuuria sekä osallistua monipuolisesti paikalliseen kulttuuriin. Suunnitelma laaditaan ja sitä toteutetaan kunnan kulttuuritoimijoiden ja koulujen yhteistyönä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä hyödyntämällä voidaan kehittää uusi palvelumalli kulttuurikasvatuksen toteuttamiseen. Tutkimusote oli laadullinen ja tavoitteena oli asiakasymmärryksen (opettajat, opiskelijat) kokoaminen asiakaslähtöisen kehittämistyön perustaksi. Opettajien ryhmä- ja yksilöhaastatteluilla kerättiin tietoa Taide ja luova ilmaisu -kurssin toteutuksesta ja mahdollisuuksista kulttuuripalveluiden hyödyntämiseen opetuksessa. Kulttuuritoimijoiden kanssa ideoitiin kulttuuripalveluja haastatteluissa kertyneeseen asiakasymmärrykseen nojaten. Kulttuuripalveluiden prototyyppejä testattiin opiskelijoiden ja opettajien kanssa ja niiden toteutusta havainnoitiin Taide ja luova ilmaisu -kurssilla. Lopuksi kulttuuripalveluita arvioitiin ja palvelumallia kehitettiin yhdessä opettajien ja kulttuuritoimijoiden kanssa asiakkaiden palvelukokemuksen ja -toiveiden pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena ymmärrys asiakkaista ja toimintaympäristöstä vahvistuivat, ja tuloksena syntyi palvelumallin luonnos, jonka pohjalta kehittämistyötä jatketaan tämän opinnäytetyön jälkeen. Palvelumuotoilu tarjoaa kulttuurikasvatussuunnitelman kehittämiselle asiakaslähtöisen suunnitteluprosessin ja menetelmät. Kulttuuripalveluiden prototyyppien testaus ja nopeat kokeilut koettiin opettajien ja kulttuuritoimijoiden keskuudessa toimivaksi tavaksi edetä kehittämistyössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä hyödyntämällä voidaan kehittää uusi palvelumalli kulttuurikasvatuksen toteuttamiseen. Tutkimusote oli laadullinen ja tavoitteena oli asiakasymmärryksen (opettajat, opiskelijat) kokoaminen asiakaslähtöisen kehittämistyön perustaksi. Opettajien ryhmä- ja yksilöhaastatteluilla kerättiin tietoa Taide ja luova ilmaisu -kurssin toteutuksesta ja mahdollisuuksista kulttuuripalveluiden hyödyntämiseen opetuksessa. Kulttuuritoimijoiden kanssa ideoitiin kulttuuripalveluja haastatteluissa kertyneeseen asiakasymmärrykseen nojaten. Kulttuuripalveluiden prototyyppejä testattiin opiskelijoiden ja opettajien kanssa ja niiden toteutusta havainnoitiin Taide ja luova ilmaisu -kurssilla. Lopuksi kulttuuripalveluita arvioitiin ja palvelumallia kehitettiin yhdessä opettajien ja kulttuuritoimijoiden kanssa asiakkaiden palvelukokemuksen ja -toiveiden pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena ymmärrys asiakkaista ja toimintaympäristöstä vahvistuivat, ja tuloksena syntyi palvelumallin luonnos, jonka pohjalta kehittämistyötä jatketaan tämän opinnäytetyön jälkeen. Palvelumuotoilu tarjoaa kulttuurikasvatussuunnitelman kehittämiselle asiakaslähtöisen suunnitteluprosessin ja menetelmät. Kulttuuripalveluiden prototyyppien testaus ja nopeat kokeilut koettiin opettajien ja kulttuuritoimijoiden keskuudessa toimivaksi tavaksi edetä kehittämistyössä.