Musiikin syventävät opinnot taiteen perusopetuksessa : uudistuksen vaikutukset lopputöihin sekä arviointimenetelmiin
Pietilä, Tiina (2022)
Pietilä, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315127
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän musiikin opintoja, erityisesti syventäviä opintoja ja niiden lopuksi tehtävää lopputyötä. Taustana ja innoituksena on Taiteen perusopetukseen uudet opetussuunnitelmaperusteet vuodelta 2017. Perusteet toivat mukanaan merkittäviä uudistuksia ja muutoksia. Työssä tutkitaan lopputöiden toteutustapoja, arviointia sekä muita syventävien opintojen käytäntöjä. Tutkimusaineistona käytetään kyselytutkimuksen tuloksia sekä aiheeseen liittyvää lähdemateriaalia. Kyselytutkimus on toteutettu vuonna 2021.
Ennen vuoden 2017 opetussuunnitelmauudistusta taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän musiikin opintojen päätteeksi on tehty instrumenttisuoritus. Uusien opetussuunnitelmaperusteiden mukaan syventävissä opinnoissa tehdään lopputyö, jota ei olekaan enää tarkkaan määritelty, eikä se ole välttämättä enää aiemman instrumenttisuorituksen kaltainen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä esimerkkejä siitä, millaisia lopputöitä on jo uudistuksen alkuvaiheessa tehty. Samalla selvitetään arviointikäytäntöjä sekä muita syventävien opintojen toteutustapoja kyselyyn vastanneissa oppilaitoksissa.
Tutkimuksen mukaan suurin osa oppilaista tekee vielä instrumenttisuoritusta vastaavan lopputyön. Toisaalta uudenlaiset lopputyöt voivat sisältää monialaisuutta, taiteidenvälisyyttä ja yhteistyötä sekä oppilaitoksen sisällä että sen ulkopuolelle. Oppilaat voivat yhdistää lopputyöhönsä muita harrastuksia tai kiinnostuksenkohteita. Numeraalisesta arvioinnista on luovuttu, ja oppilaat saavat sanallista palautetta edistymisestään.
Ennen vuoden 2017 opetussuunnitelmauudistusta taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän musiikin opintojen päätteeksi on tehty instrumenttisuoritus. Uusien opetussuunnitelmaperusteiden mukaan syventävissä opinnoissa tehdään lopputyö, jota ei olekaan enää tarkkaan määritelty, eikä se ole välttämättä enää aiemman instrumenttisuorituksen kaltainen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä esimerkkejä siitä, millaisia lopputöitä on jo uudistuksen alkuvaiheessa tehty. Samalla selvitetään arviointikäytäntöjä sekä muita syventävien opintojen toteutustapoja kyselyyn vastanneissa oppilaitoksissa.
Tutkimuksen mukaan suurin osa oppilaista tekee vielä instrumenttisuoritusta vastaavan lopputyön. Toisaalta uudenlaiset lopputyöt voivat sisältää monialaisuutta, taiteidenvälisyyttä ja yhteistyötä sekä oppilaitoksen sisällä että sen ulkopuolelle. Oppilaat voivat yhdistää lopputyöhönsä muita harrastuksia tai kiinnostuksenkohteita. Numeraalisesta arvioinnista on luovuttu, ja oppilaat saavat sanallista palautetta edistymisestään.