Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ylläpitotiedon tuominen kuluttajille kenkäoston yhteydessä kiertotalousliiketoimintamallien mukaisesti

Tikkanen, Auli (2022)

 
Avaa tiedosto
Tikkanen_Auli.pdf (961.4Kt)
Lataukset: 


Tikkanen, Auli
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315144
Tiivistelmä
Maailmanlaajuisesti on käynnissä YK:n luoma agenda2030 ohjelma, joissa keskitytään ohjaamaan kulutusta kestävämmälle tasolle. Euroopan Unionin direktiiviehdotus 13150 tarkoitus on ohjata vastuullisempaan kulutukseen, jossa tuotteen elinkaaren pidentäminen korjauksen ja huollon avulla antaa kuluttajalle enemmän vaihtoehtoja ostopäätöksiin. Aalto-yliopisto yhdessä Tampereen Sokos-tavaratalon kanssa järjesti kestävät tekstiilit -työpajan, jossa kiertotalouden eri osa-alueilla toimivat yritykset ideoivat tulevaisuuden tavaratalon erilaisia palvelumuotoja. Työpajan ideoinnista syntyi ajatus, miten tuotteen elinkaaren pidentäminen ja tuotteen huolto- ja korjauspalvelut tuodaan lähemmäksi tavaratalon asiakkaita sekä tuodaan tiedoksi nämä mahdollisuudet tuotteen ostamisen vaihtoehdoiksi.

Idean selvitykseen toteutettiin tutkimus Sokoksen kenkäosaston asiakkaille sekä kenkäosaston henkilöstölle. Kyselyistä saatuja tuloksia tukemaan haastateltiin Sokoksen muodin osaston myymäläpäällikköä sekä toteutettiin ideariihi asiantuntijoiden kesken. Asiantuntijaraatiin kuului Sokoksen henkilöstöä sekä huoltopalvelua tarjoavia yrityksiä.

Haastatteluiden sekä kyselyiden perusteella kenkien huoltopalvelu -liiketoimintamalli esitetään opinnäytetyössä Business Model Canvas pohjalla, Sitran kiertotalous liiketoimintamallin ohjeen mukaisesti. Haastattelun, ideariihen sekä kyselyiden perusteella pystyttiin havaitsemaan, että tavaratalon asiakkaat ovat sitoutuneita tavaratalon toimintaan ja erilaiset palvelut toisivat lisäarvoa toimintaan. Tämä on etu sekä tavaratalolle, että kuluttajalle. Kyselyyn vastaajista 35 % kertoi, että olisi valmis ostamaan huoltopalvelun kengille oston yhteydessä.

Kuluttajia on rohkaistava kestävän kulutuksen ja kiertotalousliiketoimintamallien toimintaan, mutta sen ei pidä olla markkinointikeino. Kuluttaja ei ole vastuussa palveluiden tarjonnasta, vaan toiminnan pitää tukea kiertotalousliiketoimintamallia joka tapauksessa. Muutos kestävään kulutukseen on meidän kaikkien vastuulla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste