Median maksumuurien parhaat käytännöt
Hela, Aino (2022)
Hela, Aino
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315070
Tiivistelmä
Maksumuuri estää median sivuston tai sovelluksen juttujen lukemisen ilman asiakassuhdetta. Opinnäytetyö alkaa toimeksiantajan esittelyn jälkeen maksumuurien historian läpikäynnillä internetin alkuajoista nykypäivään. Tutkimuksen menetelmäksi valittiin palvelumuotoilu. Työssä käytetään lähestymistapana palvelumuotoilun tuplatimanttimallia, mistä työ kattaa ensimmäisen timantin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin talvella 2022 mediayhtiöiden teemahaastatteluilla ja mediayhtiöiden sivujen benchmarkkauksella sekä 4.4.–12.4.2022 auki olleella luotainkyselyllä. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti. Potentiaalisten asiakkaiden arjen ymmärtäminen oli tutkimuksen keskiössä, minkä vuoksi luotainkyselyn tuloksista tehtiin asiakasprofiilit ja mallilukijat.
Tutkimuksessa todettiin, että käytetyimmät maksumuurit Suomessa ovat tietyn juttumäärän luvun salliva mittaroitu malli ja osan sisällöstä maksumuurin taakse toimituksen valinnoilla rajaava Freemium-malli. Todennäköisesti tulevaisuudessa siirrytään dynaamiseen maksumuuriin, joka rajaisi sisällön joko maksumuurin taakse tai vapaasti saatavaksi käyttäjäryhmäkohtaisesti. Työhön kerätyn aineiston mukaan lukijat ovat valmiita maksamaan uniikeista jutuista. Talousuutisista kiinnostavat eniten uutiset ja reportaasit. Sisältöjen ostamiseksi moni toivoo mikromaksamista, mutta mediayhtiöt eivät näe siinä taloudellisia mahdollisuuksia.
Dynaamisen maksumuurin yleistymiseen saattaa vaikuttaa se, että silloin ne tilaukseen johtavat uniikit jutut, joihin toimitus on nähnyt paljon vaivaa eivät olisikaan muurin takana kaikille käyttäjille. Silloin nämä uniikit jutut kannattaisikin jättää dynaamisen muurin ulkopuolelle niin, että ne olisivat aina kirjautumisen tai lukuoikeuden oston takana. Jotta asiakkaat saisivat haluamiaan mikromaksuratkaisuja tulisi mediayhtiöiden kehittää liiketoimintamallejaan. Yhtenä vaihtoehtona mikromaksamiselle voisi olla median tarjoama, mikromaksuja keräävä lompakkoratkaisu, joka maksettaisiin pois, kun tietty summa on saavutettu.
Tutkimuksen aineisto kerättiin talvella 2022 mediayhtiöiden teemahaastatteluilla ja mediayhtiöiden sivujen benchmarkkauksella sekä 4.4.–12.4.2022 auki olleella luotainkyselyllä. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti. Potentiaalisten asiakkaiden arjen ymmärtäminen oli tutkimuksen keskiössä, minkä vuoksi luotainkyselyn tuloksista tehtiin asiakasprofiilit ja mallilukijat.
Tutkimuksessa todettiin, että käytetyimmät maksumuurit Suomessa ovat tietyn juttumäärän luvun salliva mittaroitu malli ja osan sisällöstä maksumuurin taakse toimituksen valinnoilla rajaava Freemium-malli. Todennäköisesti tulevaisuudessa siirrytään dynaamiseen maksumuuriin, joka rajaisi sisällön joko maksumuurin taakse tai vapaasti saatavaksi käyttäjäryhmäkohtaisesti. Työhön kerätyn aineiston mukaan lukijat ovat valmiita maksamaan uniikeista jutuista. Talousuutisista kiinnostavat eniten uutiset ja reportaasit. Sisältöjen ostamiseksi moni toivoo mikromaksamista, mutta mediayhtiöt eivät näe siinä taloudellisia mahdollisuuksia.
Dynaamisen maksumuurin yleistymiseen saattaa vaikuttaa se, että silloin ne tilaukseen johtavat uniikit jutut, joihin toimitus on nähnyt paljon vaivaa eivät olisikaan muurin takana kaikille käyttäjille. Silloin nämä uniikit jutut kannattaisikin jättää dynaamisen muurin ulkopuolelle niin, että ne olisivat aina kirjautumisen tai lukuoikeuden oston takana. Jotta asiakkaat saisivat haluamiaan mikromaksuratkaisuja tulisi mediayhtiöiden kehittää liiketoimintamallejaan. Yhtenä vaihtoehtona mikromaksamiselle voisi olla median tarjoama, mikromaksuja keräävä lompakkoratkaisu, joka maksettaisiin pois, kun tietty summa on saavutettu.