Olipa kerran rakkaus lastenkirjoihin: toiminnallinen opinnäytetyö kirjallisuuden hyödyistä ja käyttötavoista varhaiskasvatuksessa
Rajala, Elise (2022)
Rajala, Elise
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214833
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on tuoda esille, mitä positiivisia vaikutuksia lukemisella ja kirjallisuuden monipuolisella käyttämisellä on lapsen kehitykselle ja hyvinvoinnille. Työssä keskitytään varhaiskasvatusikäisiin lapsiin. Opinnäytetyössä on käsitelty lyhyesti lasten kielen kehitystä ja kielen kehityksen havainnointia, mutta työn pääpaino on tuoda esille lukemisen tärkeyttä ja erilaisia tapoja hyödyntää kirjallisuutta lasten kanssa.
Tässä opinnäytetyössä on käsitelty muun muassa sadutusta, kerrontaa, äänisatuja ja draamallisten menetelmien hyödyntämistä kirjallisuudessa. Esiin tuotuja menetelmiä kirjallisuuden käyttämiseen on tuotu esille niin opinnäytetyön teoriaosassa kuin opinnäytetyöksi valmistetussa oppaassa. Myös kirjallisuuden käyttämisen hyödyistä on kerrottu sekä teoriaosuudessa että oppaassa. Opinnäytetyön oppaaseen on itse ideoitu erilaisia toimintoja, kuten satuhierontoja ja satujumppia, jotta saatiin tuotettua uutta materiaalia varhaiskasvatuksen käyttöä varten. Opasosuus on luotu lapsille innostavaksi siihen liitetyn maskotin avulla. Oppaan ympärille luotiin valmis paketti erilaisia materiaaleja, joita varhaiskasvatus voi kirjallisuuskasvatuksessa hyödyntää.
Lukeminen ja kirjallisuuden hyödyntäminen on ajankohtainen aihe valtakunnallisesti. Yhteiskunta pyrkii ylläpitämään ja edistämään perheissä tapahtuvaa lukemista ja lasten tutustuttamista kirjallisuuden pariin muun muassa erilaisten hankkeiden avulla. Esimerkiksi Lukulahja lapselle -hankkeen avulla on saatu lukemisen tärkeydestä kerrottua perheelle jo ensimmäisillä neuvolakäynneillä. Myös tämän opinnäytetyön tarkoitus on edistää lukemista ja antaa käyttöön menetelmiä lukemisen hyödyntämiseen. Ennen oppaan tekemistä tehtiin yhteistyöpäiväkodissa yksi haastattelu ja yksi kyselylomake, joiden tulokset huomioitiin opasta tehtäessä. Opasosuus oli sen valmistumisen jälkeen pilotoitavana yhteistyöpäiväkodissa kolme viikkoa, ja sen jälkeen siitä kerättiin palautetta. Palautteen pohjalta tehtiin lopullinen opas. Oppaasta materiaaleineen on tehty oma PDF-tiedosto.
Tässä opinnäytetyössä on käsitelty muun muassa sadutusta, kerrontaa, äänisatuja ja draamallisten menetelmien hyödyntämistä kirjallisuudessa. Esiin tuotuja menetelmiä kirjallisuuden käyttämiseen on tuotu esille niin opinnäytetyön teoriaosassa kuin opinnäytetyöksi valmistetussa oppaassa. Myös kirjallisuuden käyttämisen hyödyistä on kerrottu sekä teoriaosuudessa että oppaassa. Opinnäytetyön oppaaseen on itse ideoitu erilaisia toimintoja, kuten satuhierontoja ja satujumppia, jotta saatiin tuotettua uutta materiaalia varhaiskasvatuksen käyttöä varten. Opasosuus on luotu lapsille innostavaksi siihen liitetyn maskotin avulla. Oppaan ympärille luotiin valmis paketti erilaisia materiaaleja, joita varhaiskasvatus voi kirjallisuuskasvatuksessa hyödyntää.
Lukeminen ja kirjallisuuden hyödyntäminen on ajankohtainen aihe valtakunnallisesti. Yhteiskunta pyrkii ylläpitämään ja edistämään perheissä tapahtuvaa lukemista ja lasten tutustuttamista kirjallisuuden pariin muun muassa erilaisten hankkeiden avulla. Esimerkiksi Lukulahja lapselle -hankkeen avulla on saatu lukemisen tärkeydestä kerrottua perheelle jo ensimmäisillä neuvolakäynneillä. Myös tämän opinnäytetyön tarkoitus on edistää lukemista ja antaa käyttöön menetelmiä lukemisen hyödyntämiseen. Ennen oppaan tekemistä tehtiin yhteistyöpäiväkodissa yksi haastattelu ja yksi kyselylomake, joiden tulokset huomioitiin opasta tehtäessä. Opasosuus oli sen valmistumisen jälkeen pilotoitavana yhteistyöpäiväkodissa kolme viikkoa, ja sen jälkeen siitä kerättiin palautetta. Palautteen pohjalta tehtiin lopullinen opas. Oppaasta materiaaleineen on tehty oma PDF-tiedosto.