Suomalainen luksus museoelämyksenä : case Luostarinmäen museokortteli
Henttula, Jenni (2022)
Henttula, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315162
Tiivistelmä
Perinteinen materian kuluttamiseen perustuva luksus on ollut jo pitkään murroksessa. Uusi luksus on materian ja kullan kimalluksen sijaan erityisesti vastuullisesti tuotettuja kokonaisvaltaisia ja räätälöityjä palveluja ja elämyksiä.
Suomalainen luksus on uutta luksusta omaperäisellä tyylillä. Se on suomalaisesta luonnosta, kulttuurista, kansanperinteestä, taiteesta ja muotoilusta ammentava personoitu ja harmoninen kokonaisuus, jossa täytetään asiakkaan unelmia ja palvellaan asiakasta kotoisalla vieraanvaraisuudella hänen odotuksensa ylittäen. Uusi luksus tarjoaa mahdollisuuksia erityisesti matkailualalla ja myös museoiden palvelutarjonnan kehittämiseen.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, mitä on suomalainen luksus museoelämyksenä Luostarinmäen museokorttelin kontekstissa sekä muotoilla Luostarinmäen historialliseen miljööseen sopiva, tuotteistettavissa oleva luksuselämyskonsepti. Tavoitteena oli, että suunniteltu luksuselämys täyttää Visit Finlandin luksusmatkailun kriteerit.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu museoelämyksen ja uuden luksuksen ilmiöiden tarkastelun kautta. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena: keskiössä on Luostarinmäen museokortteli ja sen uniikin palvelutarjonnan kehittäminen. Luksuselämyksen innovointia lähestyttiin palvelumuotoilun näkökulmasta: prosessissa sovellettiin palvelumuotoilulle leimallista yhteiskehittämistä ja osallistavia menetelmiä. Prosessin aikana järjestettiin kolme osallistavaa työpajaa, joista yksi toteutettiin yhteiskehittämistyöpajana museon sidosryhmien kanssa. Lisäksi benchmarking-menetelmän avulla tutustuttiin suomalaisen museokentän elämystarjontaan pyrkimyksenä tunnistaa luksuselämyksiä, ottaa oppia parhaista käytännöistä ja muodostaa kuvaa luksuksen hyödyntämisestä museoalalla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi suomalaista luksusta edustava elämyskonsepti, jota ehdotetaan osaksi Luostarinmäen museokorttelin ohjelmallista palvelutarjontaa. Luksuselämyskonsepti koostuu kahdesta räätälöitävissä olevasta vaihtoehdosta: luksusaamiaispiknik tai ilta Luostarinmäen krouvissa. Elämyksen luksusarvo syntyy autenttisuudesta, aitoudesta, kaupunkiluonnosta ja kulttuuriperinnöstä, hyvästä ruuasta, yksityisyydestä, laadukkaista ja esteettisistä yksityiskohdista, tunnelmasta ja vieraanvaraisesta palvelusta.
Opinnäyte toimii keskustelun avauksena suomalaisella museokentällä. Onko luksusnäkökulma ja luksuselämykset jotain, mitä museoammattilaiset voisivat tietoisemmin hyödyntää museoiden palvelutarjonnassa, matkailullisen vetovoiman lisäämisessä ja sisältöjen välittämisessä museokävijöille?
Suomalainen luksus on uutta luksusta omaperäisellä tyylillä. Se on suomalaisesta luonnosta, kulttuurista, kansanperinteestä, taiteesta ja muotoilusta ammentava personoitu ja harmoninen kokonaisuus, jossa täytetään asiakkaan unelmia ja palvellaan asiakasta kotoisalla vieraanvaraisuudella hänen odotuksensa ylittäen. Uusi luksus tarjoaa mahdollisuuksia erityisesti matkailualalla ja myös museoiden palvelutarjonnan kehittämiseen.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, mitä on suomalainen luksus museoelämyksenä Luostarinmäen museokorttelin kontekstissa sekä muotoilla Luostarinmäen historialliseen miljööseen sopiva, tuotteistettavissa oleva luksuselämyskonsepti. Tavoitteena oli, että suunniteltu luksuselämys täyttää Visit Finlandin luksusmatkailun kriteerit.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu museoelämyksen ja uuden luksuksen ilmiöiden tarkastelun kautta. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena: keskiössä on Luostarinmäen museokortteli ja sen uniikin palvelutarjonnan kehittäminen. Luksuselämyksen innovointia lähestyttiin palvelumuotoilun näkökulmasta: prosessissa sovellettiin palvelumuotoilulle leimallista yhteiskehittämistä ja osallistavia menetelmiä. Prosessin aikana järjestettiin kolme osallistavaa työpajaa, joista yksi toteutettiin yhteiskehittämistyöpajana museon sidosryhmien kanssa. Lisäksi benchmarking-menetelmän avulla tutustuttiin suomalaisen museokentän elämystarjontaan pyrkimyksenä tunnistaa luksuselämyksiä, ottaa oppia parhaista käytännöistä ja muodostaa kuvaa luksuksen hyödyntämisestä museoalalla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi suomalaista luksusta edustava elämyskonsepti, jota ehdotetaan osaksi Luostarinmäen museokorttelin ohjelmallista palvelutarjontaa. Luksuselämyskonsepti koostuu kahdesta räätälöitävissä olevasta vaihtoehdosta: luksusaamiaispiknik tai ilta Luostarinmäen krouvissa. Elämyksen luksusarvo syntyy autenttisuudesta, aitoudesta, kaupunkiluonnosta ja kulttuuriperinnöstä, hyvästä ruuasta, yksityisyydestä, laadukkaista ja esteettisistä yksityiskohdista, tunnelmasta ja vieraanvaraisesta palvelusta.
Opinnäyte toimii keskustelun avauksena suomalaisella museokentällä. Onko luksusnäkökulma ja luksuselämykset jotain, mitä museoammattilaiset voisivat tietoisemmin hyödyntää museoiden palvelutarjonnassa, matkailullisen vetovoiman lisäämisessä ja sisältöjen välittämisessä museokävijöille?