Sosiaalisen median henkilöbrändi : YouTube-kanavan lisäämisen luomat mahdollisuudet, lisäarvo ja riskit
Procopé, Marja (2022)
Procopé, Marja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060415348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060415348
Tiivistelmä
Sosiaalisen median kanavia ovat muun muassa Instagram-sovellus, erilaiset podcast-alustat sekä YouTube-verkkosivusto. Sosiaaliseen mediaan sisältöä tuottavaa käyttäjää kutsutaan vaikuttajaksi tai tubettajaksi kanavan mukaan. Kanavan käyttäjä voi luoda itselleen sosiaalisen median henkilöbrändin.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin sosiaalisen median kanavia ja sosiaalisen median henkilöbrändiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä sosiaalisen median kanavia voidaan käyttää sosiaalisen median henkilöbrändissä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia, lisäarvoa tai riskejä YouTube-verkkosivuston YouTube-kanavan lisääminen luo sosiaalisen median henkilöbrändiin.
Tämän opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusmenetelmänä käytetiin haastattelua, jossa asiat jaettiin tutkimuskysymysten mukaisiin teemoihin. Haastateltavana oli sosiaalisen median henkilöbrändäyksen ammattilainen ja vaikuttaja, hyvinvointialan yrittäjä Anni Vallius.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin, että henkilöbrändissä kuvat ovat tärkeitä, koska ne muistetaan paremmin kuin tekstit. Siten sosiaalisen median henkilöbrändissä voitaisiin käyttää etenkin kuviin painottunutta Instagram-sovellusta. Kanavista podcastit olisivat henkilöbrändiin vielä suhteellisen uusi ilmiö, mutta niiden suosio olisi nousussa. YouTube-kanava on maailman toiseksi suosituin verkkosivusto ja hakukone, ja siten se tavoittaisi henkilöbrändin seuraajia. Lisäksi YouTube-kanavalla esitetään videoita eli elävää kuvaa, joiden parissa 88 % verkkosivustojen käyttäjistä viettää aikaansa.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voitaneen todeta, että sosiaalisen median vaikuttajilla ei olisi yhtä oikeaa sosiaalisen median kanavaa, jota heidän tulisi käyttää. Vaikuttajat voinevat löytää heille sopivat kanavat vain kokeilemalla niitä ensin. Sosiaalisen median sekä henkilöbrändäyksen ammattilaisten eli vaikuttajien yhteistyöt eri yritysten kanssa lienevät jo osa yritysten myynninedistämisstrategiaa. Vaikuttajat näyttäisivät olevankin yritysten tärkeitä markkinointiyhteistyökumppaneita. YouTube-kanavan lisääminen henkilöbrändiin voitaneen nähdä riskinä, jos vaikuttaja ei kokisi sitä henkilöbrändiinsä sopivana. Toisaalta YouTube-kanavan lisääminen voinee tuoda lisäarvoa myöhemmin. Social media platforms are for example Instagram, different podcasts platforms and YouTube. A user who generates content for social media is called an influencer or youtuber, depending on which platform they use. The user of the platform can create a social media personal brand for themselves.
This thesis examined social media platforms and social media as a personal brand. The goal of the thesis was to find out what social media platforms can be used in the social media as personal branding. In addition, the goal was to find out what kind of opportunities, added value and risks adding a YouTube channel on a YouTube website can create for your social media personal brand.
The research methodology of this thesis was qualitative. An interview was used as a research method, in which issues were divided into themes based on the research questions. The interviewee was social media personal-branding professional, influencer and health and wellness entrepreneur Anni Vallius.
The result of the thesis was that personal brand images are important because they are remembered better than texts. Thus, in social media personal branding, you can use Instagram because it is especially focused on images. Podcasts are still a relatively new phenomenon, but their popularity is gaining momentum. YouTube is the second most popular website and search engine in the world, and hence a great platform to reach potential personal brand followers. In addition, YouTube presents videos, or live images, on which 88 % of website users spend their time.
The conclusions this thesis is that it is possible to state that social media influencers do not have one correct social media platform that they should use. Influencers can only find platforms that are right for them by trying them out first. Collaborations between social media and personal-branding professionals, i.e., influencers, are most likely already part of the promotional strategy of companies. Influencers appear to be important marketing partners for the companies. Adding a YouTube channel to a personal brand could be seen as a risk if the influencer did not perceive it suitable for their personal brand. On the other hand, adding a YouTube channel can add value later.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin sosiaalisen median kanavia ja sosiaalisen median henkilöbrändiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä sosiaalisen median kanavia voidaan käyttää sosiaalisen median henkilöbrändissä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia, lisäarvoa tai riskejä YouTube-verkkosivuston YouTube-kanavan lisääminen luo sosiaalisen median henkilöbrändiin.
Tämän opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusmenetelmänä käytetiin haastattelua, jossa asiat jaettiin tutkimuskysymysten mukaisiin teemoihin. Haastateltavana oli sosiaalisen median henkilöbrändäyksen ammattilainen ja vaikuttaja, hyvinvointialan yrittäjä Anni Vallius.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin, että henkilöbrändissä kuvat ovat tärkeitä, koska ne muistetaan paremmin kuin tekstit. Siten sosiaalisen median henkilöbrändissä voitaisiin käyttää etenkin kuviin painottunutta Instagram-sovellusta. Kanavista podcastit olisivat henkilöbrändiin vielä suhteellisen uusi ilmiö, mutta niiden suosio olisi nousussa. YouTube-kanava on maailman toiseksi suosituin verkkosivusto ja hakukone, ja siten se tavoittaisi henkilöbrändin seuraajia. Lisäksi YouTube-kanavalla esitetään videoita eli elävää kuvaa, joiden parissa 88 % verkkosivustojen käyttäjistä viettää aikaansa.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voitaneen todeta, että sosiaalisen median vaikuttajilla ei olisi yhtä oikeaa sosiaalisen median kanavaa, jota heidän tulisi käyttää. Vaikuttajat voinevat löytää heille sopivat kanavat vain kokeilemalla niitä ensin. Sosiaalisen median sekä henkilöbrändäyksen ammattilaisten eli vaikuttajien yhteistyöt eri yritysten kanssa lienevät jo osa yritysten myynninedistämisstrategiaa. Vaikuttajat näyttäisivät olevankin yritysten tärkeitä markkinointiyhteistyökumppaneita. YouTube-kanavan lisääminen henkilöbrändiin voitaneen nähdä riskinä, jos vaikuttaja ei kokisi sitä henkilöbrändiinsä sopivana. Toisaalta YouTube-kanavan lisääminen voinee tuoda lisäarvoa myöhemmin.
This thesis examined social media platforms and social media as a personal brand. The goal of the thesis was to find out what social media platforms can be used in the social media as personal branding. In addition, the goal was to find out what kind of opportunities, added value and risks adding a YouTube channel on a YouTube website can create for your social media personal brand.
The research methodology of this thesis was qualitative. An interview was used as a research method, in which issues were divided into themes based on the research questions. The interviewee was social media personal-branding professional, influencer and health and wellness entrepreneur Anni Vallius.
The result of the thesis was that personal brand images are important because they are remembered better than texts. Thus, in social media personal branding, you can use Instagram because it is especially focused on images. Podcasts are still a relatively new phenomenon, but their popularity is gaining momentum. YouTube is the second most popular website and search engine in the world, and hence a great platform to reach potential personal brand followers. In addition, YouTube presents videos, or live images, on which 88 % of website users spend their time.
The conclusions this thesis is that it is possible to state that social media influencers do not have one correct social media platform that they should use. Influencers can only find platforms that are right for them by trying them out first. Collaborations between social media and personal-branding professionals, i.e., influencers, are most likely already part of the promotional strategy of companies. Influencers appear to be important marketing partners for the companies. Adding a YouTube channel to a personal brand could be seen as a risk if the influencer did not perceive it suitable for their personal brand. On the other hand, adding a YouTube channel can add value later.