Suorahaku rekrytointiprosessissa
Lamberg, Emmi (2022)
Lamberg, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515479
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin suorahakua osana rekrytointiprosessia ja pääpainona oli selvittää, miten suorahakuprosessi toimii. Työn tavoitteena oli saada mahdollisimman laaja näkemys suorahausta ja tuottaa lisää tietoa suorahakualasta.
Opinnäytetyö alkoi teoreettisella viitekehyksellä, jotka painottuivat rekrytointiprosessiin ja suorahakuun. Ensimmäinen teoreettinen näkökulma rakennettiin rekrytointiprosessin kuvauksesta ja sen etenemisestä, prosessin tarpeen kartoituksesta, valintapäätökseen ja prosessin päätökseen asti. Toinen teoreettinen näkökulma käsitteli suorahakua, sen erityispiirteitä, sekä kanavia, mitä suorahakuun käytetään. Pääpainona kanavien tarkastelussa kuvattiin suorahaussa käytettävä LinkedIn kanava.
Empiirisessä osassa kuvattiin tutkimuksen toteutus. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla kohdehenkilöinä viittä suorahakua ammatikseen tekevää henkilöä. Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, jossa kysymykset oli aseteltu teemoittain. Tavoitteena tutkimuksessa oli löytää selkeä suorahaun prosessikuvaus, sekä erinäiset kehityskohdat suorahaun tekemisessä.
Tutkimuksen tuloksista muodostui selkeä suorahakuprosessikuvaus, joka vastaa tutkimuksen pääkysymykseen, miten suorahakuprosessi toimii. Lisäksi tuloksista tuli esille suorahakuun käytettävät kanavat, minkälaista lisäarvoa suorahaku tuottaa rekrytointiprosessiin sekä kehitysehdotukset kohdeyritykselle. Tutkimuksen tuloksissa, LinkedIn muodostui suorahaun käytetyimmäksi kanavaksi.
Opinnäytetyö alkoi teoreettisella viitekehyksellä, jotka painottuivat rekrytointiprosessiin ja suorahakuun. Ensimmäinen teoreettinen näkökulma rakennettiin rekrytointiprosessin kuvauksesta ja sen etenemisestä, prosessin tarpeen kartoituksesta, valintapäätökseen ja prosessin päätökseen asti. Toinen teoreettinen näkökulma käsitteli suorahakua, sen erityispiirteitä, sekä kanavia, mitä suorahakuun käytetään. Pääpainona kanavien tarkastelussa kuvattiin suorahaussa käytettävä LinkedIn kanava.
Empiirisessä osassa kuvattiin tutkimuksen toteutus. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla kohdehenkilöinä viittä suorahakua ammatikseen tekevää henkilöä. Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, jossa kysymykset oli aseteltu teemoittain. Tavoitteena tutkimuksessa oli löytää selkeä suorahaun prosessikuvaus, sekä erinäiset kehityskohdat suorahaun tekemisessä.
Tutkimuksen tuloksista muodostui selkeä suorahakuprosessikuvaus, joka vastaa tutkimuksen pääkysymykseen, miten suorahakuprosessi toimii. Lisäksi tuloksista tuli esille suorahakuun käytettävät kanavat, minkälaista lisäarvoa suorahaku tuottaa rekrytointiprosessiin sekä kehitysehdotukset kohdeyritykselle. Tutkimuksen tuloksissa, LinkedIn muodostui suorahaun käytetyimmäksi kanavaksi.