Ilmailualan brändikeskeisen ja tuotekeskeisen markkinoinnin vertailu
Dejanova, Maria (2022)
Lataukset:
Dejanova, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615525
Tiivistelmä
Tämän oppinäytetyön tavoitteena on vertailla brändikeskeistä ja tuotekeskeistä markkinointia
ilmailualalla. Ilmailuala on valtava globaali toimiala, jonka erityispiirteenä on kansainvälinen
toimintaympäristö ja markkinat sekä vilkas kilpailu. Ilmailuala on toimintaympäristön
muutoksille verraten herkkä ja sen toiminta on tarkasti säädeltyä. Tämä tekee markkinoinnin
tarkastelusta sekä mielenkiintoista että ainutlaatuista.
Tämän opinnäytetyö keskittyy Suomen markkinoilla toimivien lentoyhtiöiden markkinoinnin
tarkastelemiseen. Kvantitatiivinen kyselytutkimus ”Lentolippujen ostamiseen vaikuttavat tekijät”,
joka toteutettiin osana tätä opinnäytetyötä, toteutettiin Suomeksi. Kyselytutkimus toteutettiin
nettikyselynä, johon vastattiin anonyymisti. Vastaajat tavoitettiin kahden sosiaalisen
median kanavan, LinkedInin ja Facebookin, kautta.
Kyselytutkimuksessa kartoitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat lentolippujen ostamiseen. Mainosvertailun
avulla kysely tutki brändikeskeisen ja tuotekeskeisen markkinoinnin toimivuutta
sekä tehokkuutta lentolippujen ostamiseen innostamisessa. Tulosten perusteella
voidaan todeta, että tuotekeskeinen markkinointi erottuu tehokkaampana markkinointityylinä
lentolippujen myynnin edistämisessä.
Nämä havainnot ovat huomattavissa eri kohderyhmien kesken.
Kyselytutkimuksen toteutusajankohta oli huhtikuu 2022.
Asiasanat
markkinointitutkimus,
ilmailualalla. Ilmailuala on valtava globaali toimiala, jonka erityispiirteenä on kansainvälinen
toimintaympäristö ja markkinat sekä vilkas kilpailu. Ilmailuala on toimintaympäristön
muutoksille verraten herkkä ja sen toiminta on tarkasti säädeltyä. Tämä tekee markkinoinnin
tarkastelusta sekä mielenkiintoista että ainutlaatuista.
Tämän opinnäytetyö keskittyy Suomen markkinoilla toimivien lentoyhtiöiden markkinoinnin
tarkastelemiseen. Kvantitatiivinen kyselytutkimus ”Lentolippujen ostamiseen vaikuttavat tekijät”,
joka toteutettiin osana tätä opinnäytetyötä, toteutettiin Suomeksi. Kyselytutkimus toteutettiin
nettikyselynä, johon vastattiin anonyymisti. Vastaajat tavoitettiin kahden sosiaalisen
median kanavan, LinkedInin ja Facebookin, kautta.
Kyselytutkimuksessa kartoitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat lentolippujen ostamiseen. Mainosvertailun
avulla kysely tutki brändikeskeisen ja tuotekeskeisen markkinoinnin toimivuutta
sekä tehokkuutta lentolippujen ostamiseen innostamisessa. Tulosten perusteella
voidaan todeta, että tuotekeskeinen markkinointi erottuu tehokkaampana markkinointityylinä
lentolippujen myynnin edistämisessä.
Nämä havainnot ovat huomattavissa eri kohderyhmien kesken.
Kyselytutkimuksen toteutusajankohta oli huhtikuu 2022.
Asiasanat
markkinointitutkimus,