Digitaaliset sovellukset pedagogisen toiminnan suunnittelun ja sisäisen viestinnän välineenä varhaiskasvatuksessa
Mertanen, Sirpa (2022)
Mertanen, Sirpa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315200
Tiivistelmä
Digitalisoituminen on muokannut kaikkea työelämää viimeisten vuosikymmenien aikana runsaasti, niin myös kasvatuksen ja oppimisen toimialaa. Varhaiskasvatuksessa hyödynnetään runsaasti digitaalisia työvälineitä ja sovelluksia pedagogisessa dokumentoinnissa, oppimisessa, ilmaisussa, leikissä ja vuorovaikutuksen tukemisessa. Varhaiskasvattajien työhön kuuluu lapsen kasvun ja kehityksen tukemisen sekä hyvinvoinnista huolehtimisen lisäksi paljon toiminnan suunnittelutyötä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten varhaiskasvattajat hyödyntävät digitaalisia sovelluksia pedagogisen toiminnan suunnittelun ja sisäisen viestinnän välineenä päiväkodissa. Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä eteläsuomalaisen kunnallisen päiväkodin kanssa, jossa on hyödynnetty digitaalisia sovelluksia ja työvälineitä varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan suunnittelussa ja sisäisessä viestinnässä useamman vuoden ajan. Varhaiskasvattajien kokemuksia digitaalisten sovellusten käyttämisestä ei ole aikaisemmin tutkittu tästä näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin päiväkodin varhaiskasvattajilta sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 15 varhaiskasvattajalle ja kyselyyn vastasi 10 varhaiskasvattajaa. Aineiston sisällönanalyysi tehtiin teemoitellen.
Opinnäytetyön kyselylomakkeen tuloksista ilmeni, että päiväkodissa hyödynnettiin aktiivisesti Microsoft Teams- ja WhatsApp-sovelluksia pedagogisen toiminnan suunnittelun ja sisäisen viestinnän välineenä. Sisäisen viestinnän lisäksi varhaiskasvatuksen opettajat hyödynsivät digitaalisia sovelluksia erityisesti pedagogisen toiminnan ideoinnissa ja opetusmateriaalien etsinnässä. Varhaiskasvattajat kokivat, että digitaaliset sovellukset nopeuttivat ja helpottivat päiväkodin sisäistä viestintää ja tiedon löytymistä. Haasteita digitaalisen sovellusten käytössä aiheuttivat tekniset viat ja informaation määrän kasvu. Opinnäytetyön laadullisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että digitalisaation vaikutukset varhaiskasvattajien työhön ovat moninaisia.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä eteläsuomalaisen kunnallisen päiväkodin kanssa, jossa on hyödynnetty digitaalisia sovelluksia ja työvälineitä varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan suunnittelussa ja sisäisessä viestinnässä useamman vuoden ajan. Varhaiskasvattajien kokemuksia digitaalisten sovellusten käyttämisestä ei ole aikaisemmin tutkittu tästä näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin päiväkodin varhaiskasvattajilta sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 15 varhaiskasvattajalle ja kyselyyn vastasi 10 varhaiskasvattajaa. Aineiston sisällönanalyysi tehtiin teemoitellen.
Opinnäytetyön kyselylomakkeen tuloksista ilmeni, että päiväkodissa hyödynnettiin aktiivisesti Microsoft Teams- ja WhatsApp-sovelluksia pedagogisen toiminnan suunnittelun ja sisäisen viestinnän välineenä. Sisäisen viestinnän lisäksi varhaiskasvatuksen opettajat hyödynsivät digitaalisia sovelluksia erityisesti pedagogisen toiminnan ideoinnissa ja opetusmateriaalien etsinnässä. Varhaiskasvattajat kokivat, että digitaaliset sovellukset nopeuttivat ja helpottivat päiväkodin sisäistä viestintää ja tiedon löytymistä. Haasteita digitaalisen sovellusten käytössä aiheuttivat tekniset viat ja informaation määrän kasvu. Opinnäytetyön laadullisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että digitalisaation vaikutukset varhaiskasvattajien työhön ovat moninaisia.