Moottorityökoneiden päästöluokitukset ja luokituksen korottaminen
Nylund, Oliver (2022)
Nylund, Oliver
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315306
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia moottoroitujen työkoneiden pakokaasupäästöjä, päästöjenhallintajärjestelmiä, niihin liittyvää sääntelyä sekä tutkia mahdollisuuksia työkoneen alkuperäisen päästöluokituksen korottamiseen.
Työkoneiden stage-luokitus määrää koneen päästöluokan. Stage luokituksen korottaminen osoittautui tällä hetkellä mahdottomaksi, sillä se esimerkiksi vaatii moottorilta tyyppihyväksynnän. Moottorin tyyppihyväksynnän saaminen on raskas prosessi ja sitä voi hakea ainoastaan moottorin valmistaja. Ainakaan tällä hetkellä moottorin valmistajan intressejä ei palvele vanhojen moottoreiden uudelleen luokittaminen.
Päästöjen alentaminen on teknisesti kuitenkin mahdollista. Green deal ja muiden sopimusten puitteissa olisi mahdollista suunnitella paikallista sopimista ja todentamista koneiden päästötasoihin liittyen, mikäli niihin asennetaan jälkiasenteisena päästöjä alentavia laitteistoja. Niin sanottujen retrofit laitteistojen asentaminen on yleistä raskaan liikenteen puolella. Esimerkiksi DPF tai SCR järjestelmien asentaminen jälkeenpäin myös työkoneisiin olisi mahdollista.
Työ toteutettiin OK-konehuollolle, joka on raskaan kaluston huoltoihin ja varusteluihin erikoistunut yritys. Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että päästöjä voidaan vähentää käyttämällä jälkiasenteisilla päästöjenhallintajärjestelmillä tai vaihtoehtoisia polttoaineita käyttämällä. Yhtenäisen testaus- ja todennuslinjan puuttuessa tämä kuitenkin on haastavaa osoittaa taloudellisesti kannattavaksi.
Työ tehtiin kirjallisuustutkimuksena sekä alan asiantuntijoita haastattelemalla
Työkoneiden stage-luokitus määrää koneen päästöluokan. Stage luokituksen korottaminen osoittautui tällä hetkellä mahdottomaksi, sillä se esimerkiksi vaatii moottorilta tyyppihyväksynnän. Moottorin tyyppihyväksynnän saaminen on raskas prosessi ja sitä voi hakea ainoastaan moottorin valmistaja. Ainakaan tällä hetkellä moottorin valmistajan intressejä ei palvele vanhojen moottoreiden uudelleen luokittaminen.
Päästöjen alentaminen on teknisesti kuitenkin mahdollista. Green deal ja muiden sopimusten puitteissa olisi mahdollista suunnitella paikallista sopimista ja todentamista koneiden päästötasoihin liittyen, mikäli niihin asennetaan jälkiasenteisena päästöjä alentavia laitteistoja. Niin sanottujen retrofit laitteistojen asentaminen on yleistä raskaan liikenteen puolella. Esimerkiksi DPF tai SCR järjestelmien asentaminen jälkeenpäin myös työkoneisiin olisi mahdollista.
Työ toteutettiin OK-konehuollolle, joka on raskaan kaluston huoltoihin ja varusteluihin erikoistunut yritys. Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että päästöjä voidaan vähentää käyttämällä jälkiasenteisilla päästöjenhallintajärjestelmillä tai vaihtoehtoisia polttoaineita käyttämällä. Yhtenäisen testaus- ja todennuslinjan puuttuessa tämä kuitenkin on haastavaa osoittaa taloudellisesti kannattavaksi.
Työ tehtiin kirjallisuustutkimuksena sekä alan asiantuntijoita haastattelemalla