Tapahtuman kehittäminen tunnelmamuotoilun keinoin
Riissanen, Petra (2022)
Riissanen, Petra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515505
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää 35-juhlavuottaan viettävää Resta-seminaaria tunnelmamuotoilun keinoin ja tavoitella sitä kautta ensiluokkaista asiakaskokemusta. Resta-tapahtuma kokosi hotelli- ja ravintola-alan ylimmän johdon yhteen keskustelemaan ja kuuntelemaan ajankohtaisista aiheista Ro-vaniemellä Lapland Hotel Sky Ounasvaarassa 8.-10.9.2021. Tapahtuman jär-jestäjinä toimivat Hartwall, Atria, E.Ahlström, Norex Selected Brands, Electro-lux Professional sekä Valio. Opinnäytetyö syntyi tekijän henkilökohtaisesta kiinnostuksesta oman tapahtumatuotantotyön kehittämiseen. Opinnäytetyössä kuvataan juhlaseminaarin suunnitteluprosessia, jossa käytettiin tunnelmamuotoilun kehittämismenetelmää normaalin tuotantosuunnittelun ohella. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin asiakaskokemukseen ja tunnelmamuotoiluun osana asiakaskokemusta.
Työssä luotiin tapahtumaan ohjelmakonsepti, jolla tavoiteltiin ylivertaista asiakaskokemusta. Kehitystyö suoritettiin tunnelmamuotoilulla hyödyntäen tunnelmakarttaa. Asiakasymmärrystä hankittiin teemahaastatteluin ja tapahtuman sidosryhmien kanssa ideoitiin ohjelmasisällön yksityiskohtia. Dokumentti-analyysillä kartoitettiin aiempien vuosien asiakaspalautteita ja -toiveita. Kehitystyön tavoitteen mukaisesti toimeksiantajalle tuotettiin seminaarikonsepti, joka vietiin käytäntöön itse juhlaseminaarissa syyskuussa 2021.
Kehittämistyön tuloksina suositellaan asiakkaiden tarpeiden kartoittamista jatkuvan vuoropuhelun ja asiakaskyselyjen kautta, jotta varmistetaan ajankohtaiset erityistoiveet, luodaan luottamusta tapahtumakumppaneihin ja sitoutetaan vieraita tapahtumaan. Tunnelmakartta toimii erinomaisena apuna tapahtumatuotantotyön eri suunnitteluvaiheissa. Lisäksi toisilta oppimisen ja verkostoitumisen edistäminen tapahtumaohjelman sisällä lisäisi tapahtuman arvoa alan keskeisimpänä verkostoitumisalustana.
Työssä luotiin tapahtumaan ohjelmakonsepti, jolla tavoiteltiin ylivertaista asiakaskokemusta. Kehitystyö suoritettiin tunnelmamuotoilulla hyödyntäen tunnelmakarttaa. Asiakasymmärrystä hankittiin teemahaastatteluin ja tapahtuman sidosryhmien kanssa ideoitiin ohjelmasisällön yksityiskohtia. Dokumentti-analyysillä kartoitettiin aiempien vuosien asiakaspalautteita ja -toiveita. Kehitystyön tavoitteen mukaisesti toimeksiantajalle tuotettiin seminaarikonsepti, joka vietiin käytäntöön itse juhlaseminaarissa syyskuussa 2021.
Kehittämistyön tuloksina suositellaan asiakkaiden tarpeiden kartoittamista jatkuvan vuoropuhelun ja asiakaskyselyjen kautta, jotta varmistetaan ajankohtaiset erityistoiveet, luodaan luottamusta tapahtumakumppaneihin ja sitoutetaan vieraita tapahtumaan. Tunnelmakartta toimii erinomaisena apuna tapahtumatuotantotyön eri suunnitteluvaiheissa. Lisäksi toisilta oppimisen ja verkostoitumisen edistäminen tapahtumaohjelman sisällä lisäisi tapahtuman arvoa alan keskeisimpänä verkostoitumisalustana.