Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Det är något som inte stämmer: En studie om hur instrumentvård beaktas i gitarrundervisningen

Hägglund, Rasmus (2022)

 
Avaa tiedosto
Rasmus Hägglund - examensarbete final.pdf (621.8Kt)
Lataukset: 


Hägglund, Rasmus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315145
Tiivistelmä
Detta arbete handlar om ämnet gitarrvård sett ur gitarrlärarens perspektiv. För instrumentläraren kan ämnet musik innefatta många områden. Förutom det uppenbara att lära ut hur man spelar ett instrument så finns det även andra saker som vi kan komma att behöva beakta i vår undervisning. En sån sak är gitarrvård samt svårspelade instrument som kan skapa hinder för elevens musikaliska utveckling och motivation.

Syftet med arbetet var att ta reda på hur gitarrpedagoger resonerar kring ämnet instrumentvård. Min förhoppning var att få en bättre uppfattning om ämnets relevans samt en djupare förståelse för hur instrumentvård tas upp och beaktas i undervisningen. De centrala forskningsfrågorna var: På vilket sätt kan gitarrens kvalité och skick påverka elevens musikaliska utveckling? Och hur förhåller sig gitarrläraren till instrumentvård, hur tas det upp i ett undervisningssammanhang och vilka områden anses som viktiga att kunna? Undersökningen genomfördes med hjälp av fenomenografisk metod. Genom kvalitativa intervjuer med tre stycken pedagoger försökte jag besvara mina ställda frågor.

Undersökningens resultat visar att det i pedagogens yrkesvardag nu som då dyker upp diverse utmaningar som rör elevernas instrument. Därav kan det vara nödvändigt att besitta vissa kunskaper om gitarrvård som pedagog. Det framkommer att gitarrvård både bör diskuteras och tas upp i gitarrundervisningen. För en gitarr som är ordentligt skött samt bekväm att spela på kan både tjäna till elevens motivation och intresse, vilket ger eleven större förutsättningar för att utvecklas musikaliskt.
 
This thesis is about guitar maintenance seen through the perspective of the guitar teacher. For the music educator, the subject of music can include many areas. Apart from the obvious teaching how to play an instrument, there are other things we may need to consider in our teaching. One such thing is guitar maintenance and instruments that can create obstacles for the students musical development and motivation.

The purpose of the thesis was to find out how guitar pedagogues reason about the topic of guitar maintenance. My hope was to get a better idea of the relevance of the subject and a deeper understanding of how instrument care is addressed and taken into account in teaching. Central questions were: How can the quality and the condition of a guitar affect the student’s musical development and how does the guitar teacher relate to instrument care, how is it addressed in teaching and which areas are considered important for the educator to know? Phenomenoghrapy was the main approach of the research. Through qualitative interviews with three pedagogues, I tried to get answers to my questions.

The result of this study shows that the pedagogues have experience of various challenges that occurred with students instruments. Therefore, as a guitar teacher, it may be necessary to have some knowledge of guitar maintenance. It emerges that guitar maintenance should both be discussed and addressed in guitar teaching. Because a guitar that is properly maintained and comfortable to play can contribute to the students motivation and interest in the instrument, which can create greater conditions for students to develop musically.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste