Isännöintitoimiston asiakastyytyväisyystutkimus
Isotalo, Johanna (2022)
Isotalo, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315291
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajayrityksen asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen toimintaan. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä isännöintiin toimialana sekä sen sisältöihin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä asiakaskokemukseen. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli toteuttaa konkreettinen tutkimus toimeksiantajayrityksen asiakaspalvelun laadusta.
Opinnäytetyön ensimmäinen teoriaosuus käsittelee isännöintiä. Osiossa syvennytään isännöintiin toimialana, sen sisältöihin sekä tulevaisuuden näkymiin. Opinnäytetyön toisessa teoriaosuudessa pureudutaan asiakaskokemukseen, sen määritelmiin, luokitteluun, muodostumiseen sekä tutkimiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin asiakaskyselynä toimeksiantajayrityksen asiakastaloyhtiöiden osakkailta. Kysely toteutettiin internet- ja postikyselyn yhdistelmänä. Kysely koostui osa-alueista, joita olivat vastaajien taustatiedot, isännöintitoimistoon liittyvät tekijät, palveluiden kehittäminen ja lisäpalvelut sekä palautteen anto. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 241.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajayrityksen asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä toimeksiantajayritykseen, sen isännöitsijöihin sekä toimintaan. Tutkimus kuitenkin osoitti, että jatkossa toimeksiantajayrityksen on panostettava entistä enemmän kommunikaatioon sekä viestintään. Sen lisäksi erityistä huomiota on kiinnitettävä kiinteistönhoidon laatuun.
Opinnäytetyön ensimmäinen teoriaosuus käsittelee isännöintiä. Osiossa syvennytään isännöintiin toimialana, sen sisältöihin sekä tulevaisuuden näkymiin. Opinnäytetyön toisessa teoriaosuudessa pureudutaan asiakaskokemukseen, sen määritelmiin, luokitteluun, muodostumiseen sekä tutkimiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin asiakaskyselynä toimeksiantajayrityksen asiakastaloyhtiöiden osakkailta. Kysely toteutettiin internet- ja postikyselyn yhdistelmänä. Kysely koostui osa-alueista, joita olivat vastaajien taustatiedot, isännöintitoimistoon liittyvät tekijät, palveluiden kehittäminen ja lisäpalvelut sekä palautteen anto. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 241.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajayrityksen asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä toimeksiantajayritykseen, sen isännöitsijöihin sekä toimintaan. Tutkimus kuitenkin osoitti, että jatkossa toimeksiantajayrityksen on panostettava entistä enemmän kommunikaatioon sekä viestintään. Sen lisäksi erityistä huomiota on kiinnitettävä kiinteistönhoidon laatuun.