Varuskuntaravintoloiden operatiivisen hankinnan kehittäminen
Mukkala, Kaisa (2022)
Mukkala, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315286
Tiivistelmä
Hankintatoiminta on yksi yrityksen kriittisistä menestystekijöistä. Siksi kilpailukykyisen liikeyrityksen kannattaa jatkuvasti panostaa hankintatoimen kehittämiseen. Leijona Catering Oy:n kahdessakymmenessä varuskuntaravintolassa ympäri Suomea hankkijat hoitavat operatiivisen hankinnan tehtäviä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata varuskuntaravintoloiden operatiivisen hankinnan nykytila sekä kehittää operatiivista hankintaprosessia. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaista tukea hankkijat kaipaavat työhönsä ja millaisia hyviä käytäntöjä he ovat oivaltaneet työssään.
Toimintatutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Leijonan hankintatiimin lisäksi haastateltiin yhdeksää varuskuntaravintolan hankkijaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Niiden perusteella esiin nousseisiin kehittämiskohteisiin etsittiin ratkaisuja työpajoissa sekä lean-työkaluja apuna käyttäen. Kehitysehdotukset esiteltiin Leijonan asiantuntijatiimille sekä haastatteluun osallistuneille hankkijoille. Osa kehitysehdotuksista vietiin käytännön toimintaan.
Varuskuntaravintoloiden hankkijat ovat itsenäisiä ammattilaisia, jotka hoitavat operatiivisen hankinnan tehtäviä rutiinilla. Hankinnassa noudatetaan yhteisiä periaatteita, mutta kunkin ravintolan hankintaprosessi ja tilausrytmi ovat muotoutuneet omanlaisikseen. Esiin nousseet kehittämistarpeet liittyivät prosessien kuvaamiseen ja standardointiin, tiedonkulun parantamiseen sekä yhteistyön lisäämiseen. Operatiivista hankintaprosessia voidaan kehittää esimerkiksi laatimalla työohjeita ja hyödyntämällä organisaation intranetin sisältöä hankkijan työssä.
On tärkeää huolehtia, että varuskuntaravintoloissa on riittävästi hankintaosaamista, sillä tietotaidon ei pitäisi keskittyä liiaksi yhdelle henkilölle. Hankintaprosessin mallintaminen helpottaa uusien henkilöiden perehdytystä hankkijan tehtävään. Hankkijan työn sisältöä ja hankintojen taustalla vaikuttavia tekijöitä kannattaa avata työyhteisössä, jotta odotukset ja todellisuus hankintamahdollisuuksien suhteen kohtaavat. Varuskuntaravintoloiden hankkijoiden välistä yhteistyötä lisäämällä voidaan saavuttaa synergiaetua. Tuttujen kollegoiden kesken on helpompi jakaa myös työssä oivallettuja hyviä käytäntöjä.
Opinnäytetyön luvut viisi ja kuusi, osa luvusta seitsemän sekä liitteet eivät ole julkisia, sillä ne sisältävät liike- ja ammattisalaisuuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata varuskuntaravintoloiden operatiivisen hankinnan nykytila sekä kehittää operatiivista hankintaprosessia. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaista tukea hankkijat kaipaavat työhönsä ja millaisia hyviä käytäntöjä he ovat oivaltaneet työssään.
Toimintatutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Leijonan hankintatiimin lisäksi haastateltiin yhdeksää varuskuntaravintolan hankkijaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Niiden perusteella esiin nousseisiin kehittämiskohteisiin etsittiin ratkaisuja työpajoissa sekä lean-työkaluja apuna käyttäen. Kehitysehdotukset esiteltiin Leijonan asiantuntijatiimille sekä haastatteluun osallistuneille hankkijoille. Osa kehitysehdotuksista vietiin käytännön toimintaan.
Varuskuntaravintoloiden hankkijat ovat itsenäisiä ammattilaisia, jotka hoitavat operatiivisen hankinnan tehtäviä rutiinilla. Hankinnassa noudatetaan yhteisiä periaatteita, mutta kunkin ravintolan hankintaprosessi ja tilausrytmi ovat muotoutuneet omanlaisikseen. Esiin nousseet kehittämistarpeet liittyivät prosessien kuvaamiseen ja standardointiin, tiedonkulun parantamiseen sekä yhteistyön lisäämiseen. Operatiivista hankintaprosessia voidaan kehittää esimerkiksi laatimalla työohjeita ja hyödyntämällä organisaation intranetin sisältöä hankkijan työssä.
On tärkeää huolehtia, että varuskuntaravintoloissa on riittävästi hankintaosaamista, sillä tietotaidon ei pitäisi keskittyä liiaksi yhdelle henkilölle. Hankintaprosessin mallintaminen helpottaa uusien henkilöiden perehdytystä hankkijan tehtävään. Hankkijan työn sisältöä ja hankintojen taustalla vaikuttavia tekijöitä kannattaa avata työyhteisössä, jotta odotukset ja todellisuus hankintamahdollisuuksien suhteen kohtaavat. Varuskuntaravintoloiden hankkijoiden välistä yhteistyötä lisäämällä voidaan saavuttaa synergiaetua. Tuttujen kollegoiden kesken on helpompi jakaa myös työssä oivallettuja hyviä käytäntöjä.
Opinnäytetyön luvut viisi ja kuusi, osa luvusta seitsemän sekä liitteet eivät ole julkisia, sillä ne sisältävät liike- ja ammattisalaisuuksia.