Case study on sustainability in marketing in the food sector
Kattelus-Kilpeläinen, Piia (2022)
Kattelus-Kilpeläinen, Piia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615568
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella tapaustutkimuksen keinoin, miten kestävä kehitys ja vastuullisuustoimenpiteet näkyvät maitotuotteen markkinoinnissa ja miten vastuullisesti tuotetun maitotuotteen myynti on kehittynyt. Tapaustutkimuksessa verrattiin kahta jogurttia keskenään, sokeria sisältävää perusjogurttia, ja jogurttia, joka ei sisällä laisinkaan lisättyä sokeria ja jonka koko elinkaareen lukeutuu useita kestävän kehityksen toimia.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosan, jossa selitetään lyhyesti vastuullisuutta, kiertotaloutta ja markkinointia. Tutkielman metodologia perustuu tapaustutkimukseen ja sitä varten on saatu poikkeuksellisen suuri kvantitatiivinen aineisto, jota ei ole käytetty aiemmissa tutkimuksissa. Opinnäytetyössä on aineiston myötä mahdollista tutkia kvantitatiivisesti kestävän kehityksen trendiä maitotuotteen osalta. Saatua tilastollista kvantitatiivista dataa täydennettiin muutamilla tarkemmilla kysymyksillä ja hyödynnettiin useita tietolähteitä.
Opinnäytetyö rajoittuu yhden vastuullisesti tuotetun jogurtin myyntilukuihin sekä markkinointipanosten ja viestintätoimenpiteiden tarkasteluun. Lisäksi tuotteiden myyntiä tarkasteltiin tietyllä ajanjaksolla, eikä sitä sellaisenaan voida yleistää laajemmin.
Tämä tapaustutkimus osoittaa, että vastuullisesti tuotetun jogurtin myyntimäärät ovat kasvaneet tasaisesti tarkastelujaksolla 2019-2021. Perusjogurttien myyntimäärät ovat olleet hiljalleen laskussa. Tuotteen pakkaus on täysin puupohjainen ja tämä näkyi markkinoinnissa. Lisäksi pakkauksissa on lapsille suunnattu kierrätysaiheinen peli.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosan, jossa selitetään lyhyesti vastuullisuutta, kiertotaloutta ja markkinointia. Tutkielman metodologia perustuu tapaustutkimukseen ja sitä varten on saatu poikkeuksellisen suuri kvantitatiivinen aineisto, jota ei ole käytetty aiemmissa tutkimuksissa. Opinnäytetyössä on aineiston myötä mahdollista tutkia kvantitatiivisesti kestävän kehityksen trendiä maitotuotteen osalta. Saatua tilastollista kvantitatiivista dataa täydennettiin muutamilla tarkemmilla kysymyksillä ja hyödynnettiin useita tietolähteitä.
Opinnäytetyö rajoittuu yhden vastuullisesti tuotetun jogurtin myyntilukuihin sekä markkinointipanosten ja viestintätoimenpiteiden tarkasteluun. Lisäksi tuotteiden myyntiä tarkasteltiin tietyllä ajanjaksolla, eikä sitä sellaisenaan voida yleistää laajemmin.
Tämä tapaustutkimus osoittaa, että vastuullisesti tuotetun jogurtin myyntimäärät ovat kasvaneet tasaisesti tarkastelujaksolla 2019-2021. Perusjogurttien myyntimäärät ovat olleet hiljalleen laskussa. Tuotteen pakkaus on täysin puupohjainen ja tämä näkyi markkinoinnissa. Lisäksi pakkauksissa on lapsille suunnattu kierrätysaiheinen peli.