Rasteritelan vetolevyn kiinnityksen parantaminen
Korhonen, Tuukka (2022)
Korhonen, Tuukka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615628
Tiivistelmä
Paperikoneen embosserin telan vetolaipassa on kiilaliitos, joka sallii aksiaalisen liikkeen. Tämän epätoivotun liikkeen poistamiseksi on päädytty kartioholkkiliitokseen ja tässä opinnäytetyössä on suunniteltu uusi vetolaippa, joka sopii yhteen olemassa olevien osien sekä uuden kartioholkkiliitoksen kanssa.
Laippaa suunniteltaessa laskettiin myös kriittisiä kuormituksia ja niiden asettamia vaatimuksia uuden laipan materiaalille, kartioholkin ruuvien esikiristysvoimalle sekä ruuvien lujuusluokalle. Laskelmat tehtiin taulukkokaavoilla ja niitä verrattiin FEM-laskelmiin.
Suunnittelu tehtiin Solidworks 2021 ohjelmalla ja laskenta Solidworks Simulation sekä Mathcad Prime 7 – ohjelmilla.
Lopputuloksena olivat valmistuspiirustukset uudelle laipalle sekä laskentapohja valmistusmateriaalille ja pultin valinnalle. This thesis aims to improve an axle joint between the drive flange and axle of a paper mill embosser. Existing joint allows an unwanted axial movement. The unwanted movement is to be removed by a commercially available taper lock device.
This thesis resulted in a new design drive flange to accommodate the new taper locking device with other surrounding parts without modification. Designing the new flange involved calculations on critical loads and stresses imposed on the material as well as fasteners´ strength class and preloads. Calculations based on theoretical formulas were compared to FEM analyses.
The modelling and drawings of the new flange were executed with Solidworks 2021 and calculations with Solidworks Simulation and Mathcad Prime 7 software.
As a result of this thesis, a new drive flange was designed with calculations for suitable material and fasteners.
Laippaa suunniteltaessa laskettiin myös kriittisiä kuormituksia ja niiden asettamia vaatimuksia uuden laipan materiaalille, kartioholkin ruuvien esikiristysvoimalle sekä ruuvien lujuusluokalle. Laskelmat tehtiin taulukkokaavoilla ja niitä verrattiin FEM-laskelmiin.
Suunnittelu tehtiin Solidworks 2021 ohjelmalla ja laskenta Solidworks Simulation sekä Mathcad Prime 7 – ohjelmilla.
Lopputuloksena olivat valmistuspiirustukset uudelle laipalle sekä laskentapohja valmistusmateriaalille ja pultin valinnalle.
This thesis resulted in a new design drive flange to accommodate the new taper locking device with other surrounding parts without modification. Designing the new flange involved calculations on critical loads and stresses imposed on the material as well as fasteners´ strength class and preloads. Calculations based on theoretical formulas were compared to FEM analyses.
The modelling and drawings of the new flange were executed with Solidworks 2021 and calculations with Solidworks Simulation and Mathcad Prime 7 software.
As a result of this thesis, a new drive flange was designed with calculations for suitable material and fasteners.