Vakuutusyhtiöiden asiakasohjaus ajoneuvovahinkotapauksissa
Kaaro, Eetu (2022)
Kaaro, Eetu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515459
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella eri vahinkovakuutusyhtiöiden asiakasohjausmenetelmiä ajoneuvovahinkotapauksissa sekä perehtyä toimeksiantajan nykyiseen vahingonhoitoprosessiin. Tarkoituksena on myös löytää toimeksiantajan nykyisestä asiakasohjausmenetelmästä ongelmakohtia ja parannuskeinoja sekä saada yleiskuva eri vakuutusyhtiöiden asiakasohjausmenetelmistä.
Opinnäytetyön alussa esitetään yritysesittely sekä käydään läpi toimeksiantajan If Vahinkovakuutus Oyj:n asiakasohjausprosessia ajoneuvovahinkotapauksissa aina vahinkoilmoituksesta itse ajoneuvon korjaamiseen. Tämän jälkeen kuvaillaan ja vertaillaan muiden vakuutusyhtiöiden asiakasohjausmenetelmiä.
Lopputuloksena havaittiin, että eri vakuutusyhtiöillä on käytössä monia erilaisia vahingonhoitoprosesseja. Opinnäytetyössä tuli ilmi, että asiakkaita ohjataan etenevissä määrin asioimaan sähköisesti ja osilla vakuutusyhtiöillä asiakasohjausprosessi on osittain ulkoistettu jo korjaamokumppaneille. Lisäksi tuloksena saatiin toimeksiantajalle ehdotuksia ja parannuskeinoja asiakasohjausprosessin hoitamiseen.
Opinnäytetyön alussa esitetään yritysesittely sekä käydään läpi toimeksiantajan If Vahinkovakuutus Oyj:n asiakasohjausprosessia ajoneuvovahinkotapauksissa aina vahinkoilmoituksesta itse ajoneuvon korjaamiseen. Tämän jälkeen kuvaillaan ja vertaillaan muiden vakuutusyhtiöiden asiakasohjausmenetelmiä.
Lopputuloksena havaittiin, että eri vakuutusyhtiöillä on käytössä monia erilaisia vahingonhoitoprosesseja. Opinnäytetyössä tuli ilmi, että asiakkaita ohjataan etenevissä määrin asioimaan sähköisesti ja osilla vakuutusyhtiöillä asiakasohjausprosessi on osittain ulkoistettu jo korjaamokumppaneille. Lisäksi tuloksena saatiin toimeksiantajalle ehdotuksia ja parannuskeinoja asiakasohjausprosessin hoitamiseen.