Sidosryhmien näkemykset Jyväskylän kaupungin jätehuoltopalveluista
Nyberg, Terttu (2010)
Nyberg, Terttu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002112110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002112110
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sidosryhmien näkemyksiä Jyväskylän kaupungin järjestämästä jätehuoltopalvelusta sekä kartoittaa kunnallisen jätehuoltopalvelun toimintaympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia. Toisena tavoitteena oli toimintaympäristön kartoittamisen kautta auttaa Jy-väskylän kaupunkia parantamaan jätehuoltopalveluja Jyväskylän kaupungissa.
Jyväskylä kaupungin jätehuoltopalvelujen nykytilaa ja toimintaympäristön kartoittamista on lähestytty sidosryhmälähtöisesti. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavia henkilöitä oli 19, ja haastattelut toteutettiin toukokuussa 2008. Haastateltavien vastauksia tarkasteltiin seuraavien teemojen pohjalta: 1) kunnan tehtävät ja rooli jätehuoltopalvelujen järjestämisessä, 2) viestintä ja yhteistyö, 3) jätehuoltopalvelujen toimintaympäristö, 4) jätehuoltopalvelujen kehit-täminen ja 5) henkilöstöresurssit.
Haastattelut osoittivat, että Jyväskylässä jätehuoltopalvelu on pääosin hyvin järjestetty ja kunnan järjestämä jätteenkuljetus toimii hyvin. Tilaaja-tuottaja-toimintatapa on toiminut nykyisessä organisaatiossa hyvin, mutta se koettiin pirstaleiseksi. Kaupungin tulisi selvittää myös muita vaihtoehtoisia kunnallisia jätehuoltopalvelujen palveluntuotantotapoja ja jätehuoltopalvelujen organisoinnin mahdollisuuksia. Kaupungin tulisi omaksua aktiivinen rooli jätehuoltopalvelujen kehittämisessä sekä maakunnallisella että valtakunnallisella tasolla sekä lisätä yhteistyötä ja vuoropuhelua sidosryhmien kanssa. Jätehuoltopalvelujen henkilöstöresurssit on alimitoitettu, joten palvelun laadun ylläpitämiseksi niitä pitää lisätä. Ympäristöarvot ja ekologisuus on jätehuoltopalvelujen järjestämisessä keskeinen päätöksenteon peruste. Jätehuolto koetaan siinä mielessä arvopalveluksi. Jätteen energiahyötykäyttö nousee tärkeimmäksi yhteistyö- ja kehittämishankkeeksi Jyväskylässä. Jyväskylän on ratkaistava, miten kaatopaikan penkkaan sijoitettava jäte tullaan hyödyntämään.
Jyväskylä kaupungin jätehuoltopalvelujen nykytilaa ja toimintaympäristön kartoittamista on lähestytty sidosryhmälähtöisesti. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavia henkilöitä oli 19, ja haastattelut toteutettiin toukokuussa 2008. Haastateltavien vastauksia tarkasteltiin seuraavien teemojen pohjalta: 1) kunnan tehtävät ja rooli jätehuoltopalvelujen järjestämisessä, 2) viestintä ja yhteistyö, 3) jätehuoltopalvelujen toimintaympäristö, 4) jätehuoltopalvelujen kehit-täminen ja 5) henkilöstöresurssit.
Haastattelut osoittivat, että Jyväskylässä jätehuoltopalvelu on pääosin hyvin järjestetty ja kunnan järjestämä jätteenkuljetus toimii hyvin. Tilaaja-tuottaja-toimintatapa on toiminut nykyisessä organisaatiossa hyvin, mutta se koettiin pirstaleiseksi. Kaupungin tulisi selvittää myös muita vaihtoehtoisia kunnallisia jätehuoltopalvelujen palveluntuotantotapoja ja jätehuoltopalvelujen organisoinnin mahdollisuuksia. Kaupungin tulisi omaksua aktiivinen rooli jätehuoltopalvelujen kehittämisessä sekä maakunnallisella että valtakunnallisella tasolla sekä lisätä yhteistyötä ja vuoropuhelua sidosryhmien kanssa. Jätehuoltopalvelujen henkilöstöresurssit on alimitoitettu, joten palvelun laadun ylläpitämiseksi niitä pitää lisätä. Ympäristöarvot ja ekologisuus on jätehuoltopalvelujen järjestämisessä keskeinen päätöksenteon peruste. Jätehuolto koetaan siinä mielessä arvopalveluksi. Jätteen energiahyötykäyttö nousee tärkeimmäksi yhteistyö- ja kehittämishankkeeksi Jyväskylässä. Jyväskylän on ratkaistava, miten kaatopaikan penkkaan sijoitettava jäte tullaan hyödyntämään.