Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Älykkään automaation osaamiskeskus -hankkeelle
Hietaranta, Anniina (2022)
Hietaranta, Anniina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615678
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä laadittiin markkinointisuunnitelma Älykkään automaation osaamiskeskus -hankkeen koulutuksille. Haaga-Helian järjestämä hanke tarjoaa uusimaalaisille pk-yrityksille ilmaisia koulutuksia tekoälyyn, automaatioon ja ohjelmistorobotiikkaan liittyen. Älykkään automaation osaamiskeskus -hanke rahoitetaan osana Euroopan unionin Covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia: Yritysten ja yrittäjien nopean muutoskyvykkyyden edistäminen. Hanke on Hämeen ELY – ESR (Euroopan sosiaalirahasto) rahoittama: Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020-ohjelma, REACT-EU.
Työn tavoitteena on tarjota toimeksiantajalle mainonnan keinoja, joilla voidaan saattaa hanke yhä useampien mikro- ja pk-yritysten tietoisuuteen, ja tavoittaa hankkeen järjestämiin koulutuksiin mahdollisimman paljon osallistujia. Koulutusten toivotaan parantavan digitaalista osaamista yritysten keskuudessa, luoden samalla uusia työpaikkoja.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena on digitaalisen markkinoinnin suunnitelma toimeksiantajalle. Hankkeen pilottikoulutukset aloitettiin keväällä 2022, ja seuraavat koulutukset jatkuvat saman vuoden syksyllä. Markkinointisuunnitelma on tehty syksyllä 2022 alkaville koulutuksille, mutta sitä voidaan soveltaa myös hankkeen muussa mainonnassa. Markkinointisuunnitelmassa analysoitiin hankkeen mainontakanavia, ja ehdotettiin markkinointia tehostavia toimia. Pk-yrittäjiä analysoitiin kohderyhmänä, ja mainonnan kohdentamista varten laadittiin ostajapersoonat.
Markkinointisuunnitelman onnistumisen tueksi tutkittiin millaisia markkinointikanavia ja käytäntöjä voidaan hyödyntää yrityksille markkinoidessa. Yrittäjiltä kerättiin kokemuksia puolistrukturoitujen haastattelujen ja Google Forms -kyselylomakkeen avulla. Kyselylomaketta jaettiin sähköpostitse ja sosiaalisessa mediassa. Tulosten perusteella todettiin, etteivät hankkeen käsitteet ole yrittäjille täysin tuttuja, mikä on osaltaan voinut vaikuttaa mainonnan tuloksiin. Lisäksi haastateltiin markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoita.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan digitaalista markkinointia, ja B2B-markkinointia. Markkinointisuunnitelma pohjautuu opinnäytetyön tietoperustaan, jossa käydään läpi sisältö-, Inbound- ja tapahtumamarkkinointia, sosiaalista mediaa ja podcasteja sekä löydettävyyttä ja hakukoneoptimointia. Tutkimustulosten perusteella mainonnan toteutustapaa on markkinointisuunnitelmassa muutettu kohderyhmälle selkeämmäksi ja kiinnostavammaksi.
Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma koostuu lähtötilanteen analyysista, sisältömarkkinoinnin aloittamisesta, sähköpostimarkkinoinnista, sosiaalisen median alustojen arvioinnista ja vuosikellosta.
Työn tavoitteena on tarjota toimeksiantajalle mainonnan keinoja, joilla voidaan saattaa hanke yhä useampien mikro- ja pk-yritysten tietoisuuteen, ja tavoittaa hankkeen järjestämiin koulutuksiin mahdollisimman paljon osallistujia. Koulutusten toivotaan parantavan digitaalista osaamista yritysten keskuudessa, luoden samalla uusia työpaikkoja.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena on digitaalisen markkinoinnin suunnitelma toimeksiantajalle. Hankkeen pilottikoulutukset aloitettiin keväällä 2022, ja seuraavat koulutukset jatkuvat saman vuoden syksyllä. Markkinointisuunnitelma on tehty syksyllä 2022 alkaville koulutuksille, mutta sitä voidaan soveltaa myös hankkeen muussa mainonnassa. Markkinointisuunnitelmassa analysoitiin hankkeen mainontakanavia, ja ehdotettiin markkinointia tehostavia toimia. Pk-yrittäjiä analysoitiin kohderyhmänä, ja mainonnan kohdentamista varten laadittiin ostajapersoonat.
Markkinointisuunnitelman onnistumisen tueksi tutkittiin millaisia markkinointikanavia ja käytäntöjä voidaan hyödyntää yrityksille markkinoidessa. Yrittäjiltä kerättiin kokemuksia puolistrukturoitujen haastattelujen ja Google Forms -kyselylomakkeen avulla. Kyselylomaketta jaettiin sähköpostitse ja sosiaalisessa mediassa. Tulosten perusteella todettiin, etteivät hankkeen käsitteet ole yrittäjille täysin tuttuja, mikä on osaltaan voinut vaikuttaa mainonnan tuloksiin. Lisäksi haastateltiin markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoita.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan digitaalista markkinointia, ja B2B-markkinointia. Markkinointisuunnitelma pohjautuu opinnäytetyön tietoperustaan, jossa käydään läpi sisältö-, Inbound- ja tapahtumamarkkinointia, sosiaalista mediaa ja podcasteja sekä löydettävyyttä ja hakukoneoptimointia. Tutkimustulosten perusteella mainonnan toteutustapaa on markkinointisuunnitelmassa muutettu kohderyhmälle selkeämmäksi ja kiinnostavammaksi.
Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma koostuu lähtötilanteen analyysista, sisältömarkkinoinnin aloittamisesta, sähköpostimarkkinoinnista, sosiaalisen median alustojen arvioinnista ja vuosikellosta.