Markkinointivideo: Osallistuva tutkimuskumppanuus kuntoutuksessa
Väisänen, Sara (2022)
Väisänen, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615701
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantona oli markkinointivideon suunnittelu ja toteutus tieteellisen tutkimustyön antina syntyneen Osallistuva tutkimuskumppanuus-mallin näkyvyyden ja hyödyntämisen edistämiseksi. Toimeksiantajana, soveltavaa kuntoutustutkimusta käsittelevässä aiheessa, toimi Metropolian ammattikorkeakoulun REcoRDI-tiimi.
Opinnäytetyön teoriaosuus lähtee liikkeelle opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman REcoRDI-kehittämishankkeen kuvauksesta, jonka tavoitteena oli muun muassa eheyttää kansallisesti tunnistettua ongelmaa kuntoutustutkimuksen hajanaisuudesta.
REcoRDI-hankkeen yhtenä tuotoksena syntyi Osallistuva tutkimuskumppanuus-malli, jonka sisällön ja kehityskaaren pääpiirteittäinen läpikäyminen toimi pohjana lähdettäessä suunnittelemaan markkinointivideon sisältöä ja toteutusta. Videossa korostettaviksi asioiksi nousivat asiakaslähtöisyys ja mahdollisuus osallistua tieteelliseen tutkimusprosessiin yhdenvertaisena kumppanina ilman tutkijakoulutustakin.
Lisäevästeenä videon suunnittelulle teoriaosuudessa selvitettiin Osallistuva tutkimuskumppanuus-mallin markkinointiviestinnän nykytila osana REcoRDi-hanketta sekä kartoitettiin yleisesti käytettyjä tyylejä markkinointivideoissa.
Toiminnallisen osuuteen siirryttäessä, kerätty teoriapohja huomioiden, suunniteltiin ja toteutettiin asiakaskokemukseen perustuva markkinointivideo, jossa on sisällytettynä Osallistuva tutkimuskumppanuus mallin esittelyä. Toteutus koettiin hyväksi, sillä asiakaskokemustyyli mahdollistaa asiakaslähtöisyyden korostamisen lisäksi yleistajuisen, laajempaa kohderyhmää tavoittavan kielellisen ilmaisun sekä tunteen luomisen vaikuttavasta yhdessä tekemisestä. Osallistuva tutkimuskumppanuus-mallin esittely luonnistui käyttämällä yhtenäistä ”voice over”-tyyliä äänen suhteen.
Markkinointivideo kuvattiin Metropolian Myllypuron kampuksella huhtikuussa 2022. Koronapandemian siirsi kuvausaikatauluja, jonka johdosta Osallistuva tutkimuskumppanuus-malli ehdittiin julkaista ennen videota REcoRDI-hankkeen rahoituksen päättyessä maaliskuussa 2022. Mallin kehityskaari jatkuu käynnissä olevassa Hytke-hankkeessa (kestävää hyvinvointia yhdessä tutkimalla ja kehittämällä), jonka verkkosivuilla toimeksiantaja julkaisee tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneen markkinointivideon.
Laajemmasta viitekehyksestä tarkasteltuna markkinointivideon tekeminen tieteellisestä tutkimustuloksesta oli mielenkiintoinen, sillä vaikka videot ovat yritysmaailmassa käytetyin markkinoinnin keino, tieteellisiä tutkimustuloksia esitettäessä markkinointivideot ovat vasta tuloillaan. Osallistuva tutkimuskumppanuus-mallin markkinoinnissa tämä edistää mahdollisuuksia erottautua joukosta niin rahoittajille kuin potentiaalisille mallin soveltajille.
Opinnäytetyön teoriaosuus lähtee liikkeelle opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman REcoRDI-kehittämishankkeen kuvauksesta, jonka tavoitteena oli muun muassa eheyttää kansallisesti tunnistettua ongelmaa kuntoutustutkimuksen hajanaisuudesta.
REcoRDI-hankkeen yhtenä tuotoksena syntyi Osallistuva tutkimuskumppanuus-malli, jonka sisällön ja kehityskaaren pääpiirteittäinen läpikäyminen toimi pohjana lähdettäessä suunnittelemaan markkinointivideon sisältöä ja toteutusta. Videossa korostettaviksi asioiksi nousivat asiakaslähtöisyys ja mahdollisuus osallistua tieteelliseen tutkimusprosessiin yhdenvertaisena kumppanina ilman tutkijakoulutustakin.
Lisäevästeenä videon suunnittelulle teoriaosuudessa selvitettiin Osallistuva tutkimuskumppanuus-mallin markkinointiviestinnän nykytila osana REcoRDi-hanketta sekä kartoitettiin yleisesti käytettyjä tyylejä markkinointivideoissa.
Toiminnallisen osuuteen siirryttäessä, kerätty teoriapohja huomioiden, suunniteltiin ja toteutettiin asiakaskokemukseen perustuva markkinointivideo, jossa on sisällytettynä Osallistuva tutkimuskumppanuus mallin esittelyä. Toteutus koettiin hyväksi, sillä asiakaskokemustyyli mahdollistaa asiakaslähtöisyyden korostamisen lisäksi yleistajuisen, laajempaa kohderyhmää tavoittavan kielellisen ilmaisun sekä tunteen luomisen vaikuttavasta yhdessä tekemisestä. Osallistuva tutkimuskumppanuus-mallin esittely luonnistui käyttämällä yhtenäistä ”voice over”-tyyliä äänen suhteen.
Markkinointivideo kuvattiin Metropolian Myllypuron kampuksella huhtikuussa 2022. Koronapandemian siirsi kuvausaikatauluja, jonka johdosta Osallistuva tutkimuskumppanuus-malli ehdittiin julkaista ennen videota REcoRDI-hankkeen rahoituksen päättyessä maaliskuussa 2022. Mallin kehityskaari jatkuu käynnissä olevassa Hytke-hankkeessa (kestävää hyvinvointia yhdessä tutkimalla ja kehittämällä), jonka verkkosivuilla toimeksiantaja julkaisee tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneen markkinointivideon.
Laajemmasta viitekehyksestä tarkasteltuna markkinointivideon tekeminen tieteellisestä tutkimustuloksesta oli mielenkiintoinen, sillä vaikka videot ovat yritysmaailmassa käytetyin markkinoinnin keino, tieteellisiä tutkimustuloksia esitettäessä markkinointivideot ovat vasta tuloillaan. Osallistuva tutkimuskumppanuus-mallin markkinoinnissa tämä edistää mahdollisuuksia erottautua joukosta niin rahoittajille kuin potentiaalisille mallin soveltajille.