Informaatiovirran kehittäminen toimitusketjussa
Tuominen, Tiitus (2022)
Tuominen, Tiitus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615700
Tiivistelmä
Laadukkaan ja oikea-aikaisen informaation avulla saavutetaan merkittäviä etuja toimitusketjussa. Tiedonvaihdon on noudatettava sopimuksessa määrättyjä ehtoja, jotta koko ketju pystyy toimimaan halutulla tavalla. Opinnäytetyön toimeksiantajayritys Carinafour tarjoaa konsultointi-, operointi- ja digitaalisia palveluratkaisuja. Työssä keskityttiin yrityksen tarjoamiin logistiikkaratkaisuihin kohdeyksikön osalta, jonka asiakaskunta rakentuu meriteollisuuden verkoston ympärille. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa informaation jakamisen toteutumisesta sekä sen vaikutuksista kyseiseen yksikköön.
Työssä keskitytään tilaus-toimitusketjun sekä informaatiovirtojen teoriaan. Opinnäytetyön käytännön esimmäisessä osassa tutkittiin rajapintavaatimusten toteutumiset saapuvien sekä lähtevien materiaalien osalta. Työn toisessa osassa havainnollistettiin haastatteluiden avulla informaation puuttellisuudesta seuraavat ongelmat varastotyöskentelyssä. Tutkimuksessa otettiin näkökulmia kohdeyksikössä eri työtasoilla korostuviin ongelmiin kokonaiskuvan laatimiseksi.
Ensimmäisen tutkimuksen tuloksista käy ilmi, ettei yrityksen asettamat vaatimukset toimitusketjun muille osapuolille toteudu täysin. Toisessa vaiheessa selvitettiin, miten vaatimusten laiminlyöminen sekä informaation puutteellisuus näkyy päivittäisessä työskentelyssä varaston eri tasoilla. Haastatteluista saatiin selville, että suurimmaksi osaksi samat ongelmat korostuivat työnkuvasta riippumatta ja merkittävimmäksi ongelmaksi ilmeni resurssien mitoittaminen oikein.
Työssä keskitytään tilaus-toimitusketjun sekä informaatiovirtojen teoriaan. Opinnäytetyön käytännön esimmäisessä osassa tutkittiin rajapintavaatimusten toteutumiset saapuvien sekä lähtevien materiaalien osalta. Työn toisessa osassa havainnollistettiin haastatteluiden avulla informaation puuttellisuudesta seuraavat ongelmat varastotyöskentelyssä. Tutkimuksessa otettiin näkökulmia kohdeyksikössä eri työtasoilla korostuviin ongelmiin kokonaiskuvan laatimiseksi.
Ensimmäisen tutkimuksen tuloksista käy ilmi, ettei yrityksen asettamat vaatimukset toimitusketjun muille osapuolille toteudu täysin. Toisessa vaiheessa selvitettiin, miten vaatimusten laiminlyöminen sekä informaation puutteellisuus näkyy päivittäisessä työskentelyssä varaston eri tasoilla. Haastatteluista saatiin selville, että suurimmaksi osaksi samat ongelmat korostuivat työnkuvasta riippumatta ja merkittävimmäksi ongelmaksi ilmeni resurssien mitoittaminen oikein.