Mobiilikäyttöliittymän suunnittelu valmennuksen toiminnanohjausjärjestelmään
Halonen, Joel (2022)
Halonen, Joel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella uusi käyttöliittymä Eerikkilä Sport & Outdoor Resort:in (Eerikkilän Urheiluopisto) MyE.Way-mobiilisovelluksen pelaajarooliin. MyE.Way on valmennuksen toiminnanohjausjärjestelmä, jonka tarkoitus on edistää pelaajan kehittymisen seurantaa. Uuden käyttöliittymän tuli olla selkeä sekä ratkaista vanhan järjestelmän käytettävyysongelmat. Ulkoasun suunnittelussa oli olennaista ottaa huomioon Eerikkilän brändi.
Uuden käyttöliittymän tuli tarjota pelaajille vaivaton tapa täyttää erilaisia kyselyitä, joiden perusteella luodaan kokonaiskuvaa pelaajan kehityksestä. Käytössä ei ollut erillistä suunnittelujärjestelmää, joten johdonmukaisuuteen tuli kiinnittää erityistä huomiota. Jakob Nielsenin käytettävyysteoria osoittautui erinomaiseksi tiedonlähteeksi käytettävyyskysymyksiin.
Käyttöliittymän ytimessä on tapahtumalistaus, josta käyttäjällä on nopea pääsy kyselyn täyttämiseen. Mobiilikäyttöliittymää suunniteltaessa oli tärkeää priorisoida ominaisuuksia sekä luoda selkeä hierarkia eri elementtien välille. Käyttäjätestaus rajattiin työn ulkopuolelle, joten varsinaiset tulokset ovat vielä mittaamatta. Työn tuloksena suunniteltiin tavanomaisiin suunnittelukäytäntöihin sekä käytettävyysteoriaan nojaava mobiilikäyttöliittymä.
Uuden käyttöliittymän tuli tarjota pelaajille vaivaton tapa täyttää erilaisia kyselyitä, joiden perusteella luodaan kokonaiskuvaa pelaajan kehityksestä. Käytössä ei ollut erillistä suunnittelujärjestelmää, joten johdonmukaisuuteen tuli kiinnittää erityistä huomiota. Jakob Nielsenin käytettävyysteoria osoittautui erinomaiseksi tiedonlähteeksi käytettävyyskysymyksiin.
Käyttöliittymän ytimessä on tapahtumalistaus, josta käyttäjällä on nopea pääsy kyselyn täyttämiseen. Mobiilikäyttöliittymää suunniteltaessa oli tärkeää priorisoida ominaisuuksia sekä luoda selkeä hierarkia eri elementtien välille. Käyttäjätestaus rajattiin työn ulkopuolelle, joten varsinaiset tulokset ovat vielä mittaamatta. Työn tuloksena suunniteltiin tavanomaisiin suunnittelukäytäntöihin sekä käytettävyysteoriaan nojaava mobiilikäyttöliittymä.