Apulaisohjaajana suomalaisessa TV-tuotannossa
Bro, Olga-Aurora (2022)
Bro, Olga-Aurora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä katsaus apulaisohjaajan työnkuvaan sekä sen monimuotoisuuteen suomalaisessa televisiotuotannossa. Opinnäytetyössä syvennyttiin apulaisohjaajan työvaiheisiin. Millainen on hyvä apulaisohjaaja, mitkä ovat esituotannon työvaiheita, miten toimitaan kuvauksissa, kuinka avustajia ohjataan sekä pohdittiin tämänhetkistä työllistymistilannetta ja tulevaisuuden näkymiä. Aiheeseen liittyvän kirjallisen materiaalin vähäisyyden vuoksi tutkimusmenetelmänä käytettiin suurimmaksi osin asiantuntijahaastatteluja. Tutkimus on laadullinen, sillä se selvittää apulaisohjaajan työnkuvaa ammattilaisten kokemusten sekä näkökulmien perusteella. Haastatteluja on yhteensä 5, ja ne ovat toteutettu teemahaastatteluina. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla kattavasti apulaisohjaajan eri työtehtäviä.
Opinnäytetyöhön tehdyn selvityksen perusteella Suomessa ei ole selkeätä standardia, jonka mukaan apulaisohjaustiimin työtehtävät jakautuvat. Apulaisohjaajien määrä sekä työtehtävät vaihtelevat tuotannon suuruuden mukaan, joten apulaisohjaajia on tuotannossa yleensä yhdestä kolmeen. Apulaisohjaus on vastuullinen ja kuormittava työrooli, häneltä vaaditaan vahvaa auktoriteettia, järjestelmällistä otetta ja luotettavuutta, mutta kuitenkin täytyy osata luoda rento ja mukava ilmapiiri. Tuotannon onnistuminen ja työryhmän sekä näyttelijöiden hyvinvointi on apulaisohjaajan vastuulla.
Opinnäytetyössä selvisi, että apulaisohjaajista on tällä hetkellä suuri pula. Useat apulaisohjaajat ovat tuotantolähtöisiä ja he etenevät uralla tuotantopäälliköiksi. Apulaisohjaajia tarvitaan kuitenkin lisää. Ongelmana on se, että 1. apulaisohjaajan työ vaatii kokemusta, joten kuka tahansa ei voi siihen rooliin hypätä. Apulaisohjaus on enimmäkseen freelancer-työtä, joten oletuksena on, että koko ajan täytyy hakea töitä. Tuotannossa ollessa tulisi jo etsiä seuraavaa tuotantoa.
Opinnäytetyöhön tehdyn selvityksen perusteella Suomessa ei ole selkeätä standardia, jonka mukaan apulaisohjaustiimin työtehtävät jakautuvat. Apulaisohjaajien määrä sekä työtehtävät vaihtelevat tuotannon suuruuden mukaan, joten apulaisohjaajia on tuotannossa yleensä yhdestä kolmeen. Apulaisohjaus on vastuullinen ja kuormittava työrooli, häneltä vaaditaan vahvaa auktoriteettia, järjestelmällistä otetta ja luotettavuutta, mutta kuitenkin täytyy osata luoda rento ja mukava ilmapiiri. Tuotannon onnistuminen ja työryhmän sekä näyttelijöiden hyvinvointi on apulaisohjaajan vastuulla.
Opinnäytetyössä selvisi, että apulaisohjaajista on tällä hetkellä suuri pula. Useat apulaisohjaajat ovat tuotantolähtöisiä ja he etenevät uralla tuotantopäälliköiksi. Apulaisohjaajia tarvitaan kuitenkin lisää. Ongelmana on se, että 1. apulaisohjaajan työ vaatii kokemusta, joten kuka tahansa ei voi siihen rooliin hypätä. Apulaisohjaus on enimmäkseen freelancer-työtä, joten oletuksena on, että koko ajan täytyy hakea töitä. Tuotannossa ollessa tulisi jo etsiä seuraavaa tuotantoa.