Seurakuntaliitokseen liittyvä sisäinen ja ulkoinen viestintä lakkautettavan seurakunnan näkökulmasta case Siikasalon seurakunta
Halonen, Pirita (2013)
Halonen, Pirita
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158106
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ottaa selvää, mitä lakkautetun Siikasalon seurakunnan kirkkovaltuutetut, työntekijät ja seurakuntalaiset olivat mieltä tiedottamisesta ja viestinnästä kun Siikasalon seurakunta liitettiin Raahen seurakuntaan tammikuussa 2013. Tarkoitus oli selvittää, miten lakkautettu Siikasalon seurakunta tiedotti ja viestitti seurakuntaliitoksesta ennen ja jälkeen kirkkovaltuuston päätöksenteon. Tahdottiin myös kuulla uusia ehdotuksia tiedottamista ja viestintää ajatellen.
Teoriassa tuodaan esiin ulkoista ja sisäistä viestintää monella tapaa. Yhteisöviestintään eli sisäiseen viestintään avasin virallista ja epävirallista viestintää, viestintätyytyväisyyttä ja sisäistä tiedottamista, joka on isoissa yrityksissä/yhteisöissä todella tärkeää. Ulkoisen viestinnän kohtaan avasin hieman sidos-, yhteisöryhmiä, tiedotusta toin tännekin esiin, kriisiviestinnästä kerron myös jonkin verran.
Empiirisen osuuden tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka toteutin kolmella erilaisella kyselytutkimuksella sähköposti ja paperikyselyinä. Lähetin kirkkovaltuutetuille kahdeksan tutkimusta sähköpostilla, joista sain neljältä vastauksen. Työntekijöille lähetin sähköpostilla kaksikymmentä tutkimusta ja paperiversiona vein seurakuntatalolle kaksikymmentä kappaletta, joista takaisin sain yhteensä neljätoista. Seurakuntalaisille vein Mirjan ja Maunon tuvalle seitsemänkymmentäkolme kappaletta, joista takaisin sain kaksitoista.
Tulokset olivat eri vastaajilla erilaisia. Kirkkovaltuutetuilla oli kaikilla samankaltainen vastaus. Työntekijöillä oli hieman erilaisia vastauksia ja seurakuntalaisilla oli lähes kaikilla samantapaiset vastaukset. Kokonaisuudessaan parannettavaa jatkossa tiedottamisessa/viestinnässä kaivataan. Myös hyviä ja hyödyllisiä vinkkejä tuli tiedottamisen/viestinnän parantamiseen jatkossa.
Teoriassa tuodaan esiin ulkoista ja sisäistä viestintää monella tapaa. Yhteisöviestintään eli sisäiseen viestintään avasin virallista ja epävirallista viestintää, viestintätyytyväisyyttä ja sisäistä tiedottamista, joka on isoissa yrityksissä/yhteisöissä todella tärkeää. Ulkoisen viestinnän kohtaan avasin hieman sidos-, yhteisöryhmiä, tiedotusta toin tännekin esiin, kriisiviestinnästä kerron myös jonkin verran.
Empiirisen osuuden tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka toteutin kolmella erilaisella kyselytutkimuksella sähköposti ja paperikyselyinä. Lähetin kirkkovaltuutetuille kahdeksan tutkimusta sähköpostilla, joista sain neljältä vastauksen. Työntekijöille lähetin sähköpostilla kaksikymmentä tutkimusta ja paperiversiona vein seurakuntatalolle kaksikymmentä kappaletta, joista takaisin sain yhteensä neljätoista. Seurakuntalaisille vein Mirjan ja Maunon tuvalle seitsemänkymmentäkolme kappaletta, joista takaisin sain kaksitoista.
Tulokset olivat eri vastaajilla erilaisia. Kirkkovaltuutetuilla oli kaikilla samankaltainen vastaus. Työntekijöillä oli hieman erilaisia vastauksia ja seurakuntalaisilla oli lähes kaikilla samantapaiset vastaukset. Kokonaisuudessaan parannettavaa jatkossa tiedottamisessa/viestinnässä kaivataan. Myös hyviä ja hyödyllisiä vinkkejä tuli tiedottamisen/viestinnän parantamiseen jatkossa.