Naisen seksuaalisuuden käsitteleminen suomalaisissa elokuvissa feminiinisen ja maskuliinisen katseen kautta
Syvänen, Oili (2022)
Syvänen, Oili
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615761
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään naisen seksuaalisuuden kuvausta käyttäen hyväksi maskuliinisen katseen (male gaze) ja feminiinisen katseen (female gaze) teoriaa. Opinnäytetyön tarkoitus oli dramaturgisen analyysin keinoin selvittää, miten naisen seksuaalisuus näkyy elokuvien naishahmoissa sekä kohtauksissa, ja mitä nämä elementit merkitsevät elokuvan kokonaisuuden kannalta. Tutkimusaineistona käytin vuosien 2017-2020 aikana tehtyjä suomalaisia elokuvia. Valitsin kultakin vuodelta yhden elokuvan, joissa on merkittävässä osassa naisen seksuaalisuuden käsitteleminen: Miami, Swingers, Baby Jane ja Tove. Elokuvat ovat naisten ohjaamia.
Opinnäytetyön teoria pohjaa Laura Mulveyn 1975 esseessä ‘Visual Pleasure and Narrative Cinema’ lanseerattuun feministiseen teoriaan sekä sen pohjalta jalostettuun kirjallisuuteen, esseisiin ja artikkeleihin. Käytin hyväkseni myös dramaturgisen analyysin käsitteitä, menetelmiä ja teoriaa analysoidessani elokuvia. Opinnäytetyö toimii osana feminististä tutkimusta ja laajentaa elokuva-alan sisällä tapahtuvaa keskustelua naisten representaatiosta.
Analyysissä selvisi feminiinisen katseen valta-asema naisten kirjoittamissa elokuvissa, joissa käsitellään naisen seksuaalisuutta. Elokuvien naishahmojen sek- suaalisuus oli olennaisessa osassa kyseisten naishahmojen omaa subjektiivista juonikaarta ja se oli esitetty heidän omasta näkökulmastaan ilman ulkopuolista toimintaan keskittyvää katsetta. Maskuliinisen katseen läsnäolo näyttäytyi pääasiassa mieshahmoissa, joille elokuvat harvoin antoivat samaistuttavaa näkökulmaa.
#MeToo-liikkeen ja vallitsevan keskusteluilmapiirin myötä naishahmojen seksuaalisuus on yhä enemmän naisten omissa käsissä ja esitetty heidän omasta näkökulmastaan. Elokuva-alan naistekijöiden yleistyttyä, suomalaisten elokuvien naiskuva on laajentunut ja nämä elokuvat ovat tavoittaneet entistä enemmän suurta katsojakuntaa. Tutkimusta voisi laajentaa myös miesten kirjoittamiin suomalaisiin elokuviin, sekä elokuviin, joissa naisen seksuaalisuus ei ole keskiössä.
Opinnäytetyön teoria pohjaa Laura Mulveyn 1975 esseessä ‘Visual Pleasure and Narrative Cinema’ lanseerattuun feministiseen teoriaan sekä sen pohjalta jalostettuun kirjallisuuteen, esseisiin ja artikkeleihin. Käytin hyväkseni myös dramaturgisen analyysin käsitteitä, menetelmiä ja teoriaa analysoidessani elokuvia. Opinnäytetyö toimii osana feminististä tutkimusta ja laajentaa elokuva-alan sisällä tapahtuvaa keskustelua naisten representaatiosta.
Analyysissä selvisi feminiinisen katseen valta-asema naisten kirjoittamissa elokuvissa, joissa käsitellään naisen seksuaalisuutta. Elokuvien naishahmojen sek- suaalisuus oli olennaisessa osassa kyseisten naishahmojen omaa subjektiivista juonikaarta ja se oli esitetty heidän omasta näkökulmastaan ilman ulkopuolista toimintaan keskittyvää katsetta. Maskuliinisen katseen läsnäolo näyttäytyi pääasiassa mieshahmoissa, joille elokuvat harvoin antoivat samaistuttavaa näkökulmaa.
#MeToo-liikkeen ja vallitsevan keskusteluilmapiirin myötä naishahmojen seksuaalisuus on yhä enemmän naisten omissa käsissä ja esitetty heidän omasta näkökulmastaan. Elokuva-alan naistekijöiden yleistyttyä, suomalaisten elokuvien naiskuva on laajentunut ja nämä elokuvat ovat tavoittaneet entistä enemmän suurta katsojakuntaa. Tutkimusta voisi laajentaa myös miesten kirjoittamiin suomalaisiin elokuviin, sekä elokuviin, joissa naisen seksuaalisuus ei ole keskiössä.