Pedagogisen dokumentoinnin tapojen lisääminen päiväkodin arjessa : Seesaw-ohjelman perehdytys ja käyttöönotto
Keskitalo, Liisa (2022)
Keskitalo, Liisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615912
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä opastetaan Keski-Pohjanmaan alueella olevassa yksityisessä päiväkodissa Seesaw-ohjelman käyttöönotossa niin päiväkodin henkilökuntaa kuin lasten vanhempiakin. Seesaw-ohjelma on Yhdysvalloissa kehitetty sähköinen palvelu, jonka tarkoituksena on huoltajien sekä perheiden osallistaminen lasten opetukseen ja arkeen. Sen avulla on helppo tuoda huoltajille näkyväksi päiväkodin arkea sekä dokumentoida ryhmän toimintaa. Ohjelmaan voidaan jakaa niin tekstiä, ääntä, kuvia kuin videoitakin reaaliaikaisesti ja turvallisesti. Seesaw on ladattavissa mobiililaitteille sekä käytettävissä myös internet-selaimen välityksellä.
Henkilökunnalle valmistettiin ohjelman käyttöönoton sekä käytön tueksi myös opas. Tarkoituksena Seesaw-ohjelman käyttöönotossa oli lisätä päiväkodin pedagogisen dokumentoinnin välineitä sekä helpottaa vanhempien ja päiväkodin välistä yhteydenpitoa. Seesaw-ohjelman oltua käytössä päiväkodilla hetken aikaa tehtiin henkilökunnalle sekä lasten vanhemmille kyselyt. Kyselyissä selvitettiin heidän kokemuksiaan ja mielipiteitään ohjelman käytöstä sekä siitä, saivatko he tarpeeksi opastusta ohjelman käyttöön ottamisessa. Ohjelman käyttöönoton ja käytön opastukseen olivat tyytyväisiä sekä vanhemmat että päiväkodin henkilökunta. Henkilökunta kuitenkin koki ohjelman käytön osittain hankalaksi. Seesaw-ohjelma jäi päiväkodille käyttöön tiedotteiden sekä kuvien jakamista varten.
Henkilökunnalle valmistettiin ohjelman käyttöönoton sekä käytön tueksi myös opas. Tarkoituksena Seesaw-ohjelman käyttöönotossa oli lisätä päiväkodin pedagogisen dokumentoinnin välineitä sekä helpottaa vanhempien ja päiväkodin välistä yhteydenpitoa. Seesaw-ohjelman oltua käytössä päiväkodilla hetken aikaa tehtiin henkilökunnalle sekä lasten vanhemmille kyselyt. Kyselyissä selvitettiin heidän kokemuksiaan ja mielipiteitään ohjelman käytöstä sekä siitä, saivatko he tarpeeksi opastusta ohjelman käyttöön ottamisessa. Ohjelman käyttöönoton ja käytön opastukseen olivat tyytyväisiä sekä vanhemmat että päiväkodin henkilökunta. Henkilökunta kuitenkin koki ohjelman käytön osittain hankalaksi. Seesaw-ohjelma jäi päiväkodille käyttöön tiedotteiden sekä kuvien jakamista varten.