Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yrityskauppaprosessin onnistumisen edellytykset

Häikiö, Mari (2022)

 
Avaa tiedosto
Häikiö_Mari.pdf (364.4Kt)
Lataukset: 


Häikiö, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615837
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrityskauppaprosessin onnistumisen edellytykset. Opinnäytetyössä tarkastellaan yrityskauppoja yleisesti, yrityskauppaprosessia kokonaisuutena ja epäonnistuneeksi arvioituja yrityskauppoja. Epäonnistuneiden tapausten avulla pyritään havaitsemaan onnistumisen avaintekijät. Jokainen yrityskauppa on erilainen kokonaisuus, joten epäonnistumiseen johtavat syyt voivat olla toisistaan poikkeavia. Tarkoituksena oli havaita yleisiä epäonnistumiseen johtavia syitä ja yhdistää näihin monipuolisesti ratkaisuja.

Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään aihetta yleisesti teorian avulla. Tietoperusta syventyy yrityskauppoihin, yrityskaupan eri muotoihin sekä niiden tavoitteisiin ja syihin. Lisäksi tietoperusta kattaa yrityskauppaprosessin merkittävimmät vaiheet ja vaiheiden merkityksen osana kokonaista prosessia. Opinnäytetyössä käsitellään ostajan sekä myyjän näkökulmia.

Työ on toteutettu kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tavoitteena on tarkastella aihetta eri näkökulmista ja sisäistää aiheeseen liittyvät yksityiskohdat. Tutkimuksen tueksi on kerätty aineistoa kahdeksasta erilaisesta yrityskaupasta. Tapaukset sisältävät keskeytyneitä yrityskauppoja, epäonnistuneita yrityskauppoja sekä kokonaan kiellettyjä yrityskauppoja. Jokainen kokonaisuus sisältää kootusti epäonnistumiseen johtavia syitä ja näihin sovellettuja ratkaisuja. Tarkoituksena on tuoda ilmi yrityskaupan kokonaisuuden haastavuus ja jokaisen yrityskaupan erilaiset piirteet.

Opinnäytetyön avulla onnistuttiin löytämään ne edellytykset, jotka ovat oleellisia yrityskaupan onnistumisen kannalta. Yrityskaupan onnistuminen edellyttää hyvää kokonaisuuden hallintaa ja jokaisen prosessin osa-alueen onnistumista. Erityisesti huomiota tulee kiinnittää yrityskaupan alustavaan suunnitteluun, oikeanlaiseen toteutukseen ja riittävään jälkityöhön. Tulokset osoittivat myös sen, että jokainen yrityskauppa ja sen epäonnistumisen syy voi olla erilainen. Yleisesti yrityskaupat ovat vaikeita ja moniulotteisia kokonaisuuksia, jotka vaativat erityisesti aikaa, sitoutumista ja kärsivällisyyttä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste