Kansainvälinen agentuuritoiminta jalkineteollisuuden materiaalien kaupassa
Vartila, Noora (2022)
Vartila, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615988
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia agentuuritoimintaa kansainvälisessä jalkineteollisuuden materiaalien kaupassa. Tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää vastaukset tutkimuksen pääongelmaan ja alaongelmiin. Pääongelma oli, miten agentuuritoiminta kenkäteollisuudessa toimii, ja alaongelmiin kuuluivat agentin toiminnan vaiheiden, hyötyjen ja haasteiden selvittäminen. Työssä tutkittiin agentin roolia ja toimintaa ulkomaisten materiaalia valmistavien päämiesten ja suomalaisten materiaaleja ostavien asiakasyritysten välillä. Työ toteutettiin ilman toimeksiantajaa.
Opinnäytetyö koostui teoria- ja tutkimusosasta. Teoriaosassa käsiteltiin yleisesti agentuuritoimintaa, agentin hyötyjä ja haasteita, toimintaa sääteleviä lakeja ja agenttisopimuksen sisältöä. Lisäksi teoriaosassa käsiteltiin jalkineteollisuutta ja materiaalikauppaa Suomessa sekä kulttuurierojen vaikutusta kansainvälisessä kaupassa. Työn tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin asiantuntijan syvähaastattelua. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin litteroimalla, yhdistelemällä ja luokittelemalla, joiden avulla saatiin vastaukset työn tutkimusongelmiin.
Tutkimuksesta nousi esille kattavasti agentin toiminnan eri vaiheita, ja agentin roolin merkittävä vaikutus ostajan ja myyjän liiketoimintaan korostui. Lisäksi tutkimustuloksista voidaan nostaa esille selkeitä hyötyjä agentuuritoiminnasta sitä hyödyntäville yrityksille, kuten agentin käytön helppous pienilläkin resursseilla. Esille nostettiin myös mahdollisia haasteita liittyen agentin käyttöön, kuten agentin motivaation puute ja mahdollinen kilpailu agenttien sekä päämiesten välillä. Tutkimustulokset ovat helposti hyödynnettävissä aiheesta kiinnostuneille ja aiheesta on helppo jatkaa jatkotutkimuksiin tarttumalla agentuuritoiminnan eri osa-alueisiin. The purpose of this thesis was to research agencies in the sales of materials in the international footwear industry. The aim of the research was to find out the answers to the main problem and subproblems. The main problem was to research how using agents in the footwear industry works, and the subproblems were to investigate the stages of agents’ actions and the benefits and challenges of using an agent. The study examined agents’ roles and actions between foreign material producing principals and Finnish customer companies, that buy the materials. The thesis was executed without a commissioner.
The thesis consisted of the theoretical part and the research part. The theoretical part examined agencies in general, the benefits and challenges of using agents, the laws that regulate agents, and the contents of the agent agreement. The theoretical part also examined the footwear industry and material sales in Finland as well as the impact of cultural differences in international trade. The study was conducted as a qualitative study and the research method used was an in-depth interview. The collected research material was analyzed by transcribing, combining, and categorizing, which led to the answers to the research problems.
Many different stages of agents’ actions came up in the study, and the significant impact that an agent has on the buyers’ and sellers’ businesses was emphasized. From the research results, the benefits of agents and the benefits of agents to the businesses that use them can be highlighted, like the easiness of using agents with smaller resources. Possible challenges associated with using agents were also brought up in the results, like the lack of agent motivation and the possible competition between agents and between principals. The research results can easily be utilized by those interested in the subject and it is easy to conduct further research on the different areas of agents’ activities.
Opinnäytetyö koostui teoria- ja tutkimusosasta. Teoriaosassa käsiteltiin yleisesti agentuuritoimintaa, agentin hyötyjä ja haasteita, toimintaa sääteleviä lakeja ja agenttisopimuksen sisältöä. Lisäksi teoriaosassa käsiteltiin jalkineteollisuutta ja materiaalikauppaa Suomessa sekä kulttuurierojen vaikutusta kansainvälisessä kaupassa. Työn tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin asiantuntijan syvähaastattelua. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin litteroimalla, yhdistelemällä ja luokittelemalla, joiden avulla saatiin vastaukset työn tutkimusongelmiin.
Tutkimuksesta nousi esille kattavasti agentin toiminnan eri vaiheita, ja agentin roolin merkittävä vaikutus ostajan ja myyjän liiketoimintaan korostui. Lisäksi tutkimustuloksista voidaan nostaa esille selkeitä hyötyjä agentuuritoiminnasta sitä hyödyntäville yrityksille, kuten agentin käytön helppous pienilläkin resursseilla. Esille nostettiin myös mahdollisia haasteita liittyen agentin käyttöön, kuten agentin motivaation puute ja mahdollinen kilpailu agenttien sekä päämiesten välillä. Tutkimustulokset ovat helposti hyödynnettävissä aiheesta kiinnostuneille ja aiheesta on helppo jatkaa jatkotutkimuksiin tarttumalla agentuuritoiminnan eri osa-alueisiin.
The thesis consisted of the theoretical part and the research part. The theoretical part examined agencies in general, the benefits and challenges of using agents, the laws that regulate agents, and the contents of the agent agreement. The theoretical part also examined the footwear industry and material sales in Finland as well as the impact of cultural differences in international trade. The study was conducted as a qualitative study and the research method used was an in-depth interview. The collected research material was analyzed by transcribing, combining, and categorizing, which led to the answers to the research problems.
Many different stages of agents’ actions came up in the study, and the significant impact that an agent has on the buyers’ and sellers’ businesses was emphasized. From the research results, the benefits of agents and the benefits of agents to the businesses that use them can be highlighted, like the easiness of using agents with smaller resources. Possible challenges associated with using agents were also brought up in the results, like the lack of agent motivation and the possible competition between agents and between principals. The research results can easily be utilized by those interested in the subject and it is easy to conduct further research on the different areas of agents’ activities.