Suomi24-keskustelufoorumi terveystiedon lähteenä
Huttunen, Seija (2022)
Huttunen, Seija
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615726
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata sosiaalisen median keskusteluaineistojen soveltuvuutta terveystiedon tuottamisessa. Aineistona käytetään Suomi24-foorumin masennusaiheisiin liittyviä keskusteluja vuosilta 2001–2017. Tavoitteena on selvittää, millaisia hoitosuhteita tai niiden puutteita keskustelijat ilmaisevat. Tutkimusongelmina selvitetään, millaisia masennukseen ja hoitosuhteeseen liittyviä yksilökokemuksia voidaan tunnistaa koneoppimisen keinoin Suomi24-foorumin keskusteluista sekä millaisia palvelujen kehittämisen paikkoja hahmotetaan näiden yksilökokemusten kautta.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin monimenetelmäisyyttä: tiedonlouhintaa, lähiluentaa ja kehystämistä. Aineistosta tunnistetaan yksilökokemuksia masennuksesta paranemisesta,
sairauden kanssa kamppailusta sekä vaikuttavasta että tehottomasta hoidosta. Masennuksen hoitopoluilla kuvataan haasteita hoitoon ohjautumisessa,
diagnosoinnissa, lääkäri-potilassuhteissa, lääkityksessä, avohoidon palveluissa, terapiassa ja sairaalahoidossa. Asiakkaiden tunnekokemuksista hahmotetaan luottamuksen, pelon ja pettymyksen kehykset. Hoidon laadun kokemuksista vastaavasti tunnistetaan yhteistyön, vallan ja hoidottomuuden kehykset. Tunnekokemuksia ja hoidon laatua kuvaavat kehykset kohtaavat myös rinnakkain: luottamus – yhteistyö, pelko – valta ja pettymys -hoidottomuus. Masennuksen hoitopolkujen arvioinnissa ja kehittämisessä tulisi lisätä huomiota asiakkaan tunnekokemuksiin ja kokemuksiin hoidon laadusta. Tiedonlouhinnalla tavoitettiin haluttua aihetta käsittelevät keskustelut merkittävällä tarkkuudella. Suomi24-keskustelufoorumi terveystiedon lähteenä tarjoaa mahdollisuuden yksilökokemusten hyödyntämiseen palvelujen kehittämisessä. The objective of the thesis was to describe the suitability of social media discussion materials in producing health information. The material for the study was collected from Suomi24 discussion forum from topics related to depression between 2001–2017. The aim was to study what kinds of care relationships or needs for such relationships were expressed in the discussions. The purpose was to examine what individual experiences related to depression and caring relationships can be identified through machine learning from the discussions in Suomi24 forum, and what opportunities for service design
can be outlined through these individual experiences. The thesis utilized multiple methods: data mining, close-reading and framing. The data obtained from the study identify individual experiences of recovery from depression, struggle with the disease, and effective and ineffective treatment experiences. Treatment pathways for depression are often associated with challenges in referral, diagnosis, physician-patient relationships, medication, outpatient services, therapy, and hospital care. In this study a frame of trust, a frame of fear and a frame of disappointment were outlined based on customers’ emotional experiences. On the basis of experiences relating to quality of care, a frame of cooperation, a frame of power and a frame of neglect were identified. These describing emotional experi ences and the quality of care also meet in parallel: trust – cooperation, fear – power and disappointment – neglect. In sum, evaluating, developing and designing treatment services, more attention should be paid to the client’s emotional experiences and experiences relating to the quality of treatment. Data mining allowed to find discussions on the desired topic with considerable precision. Suomi24 discussion forum as a source of health information offers an opportunity to utilize individual experiences in the development of services.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin monimenetelmäisyyttä: tiedonlouhintaa, lähiluentaa ja kehystämistä. Aineistosta tunnistetaan yksilökokemuksia masennuksesta paranemisesta,
sairauden kanssa kamppailusta sekä vaikuttavasta että tehottomasta hoidosta. Masennuksen hoitopoluilla kuvataan haasteita hoitoon ohjautumisessa,
diagnosoinnissa, lääkäri-potilassuhteissa, lääkityksessä, avohoidon palveluissa, terapiassa ja sairaalahoidossa. Asiakkaiden tunnekokemuksista hahmotetaan luottamuksen, pelon ja pettymyksen kehykset. Hoidon laadun kokemuksista vastaavasti tunnistetaan yhteistyön, vallan ja hoidottomuuden kehykset. Tunnekokemuksia ja hoidon laatua kuvaavat kehykset kohtaavat myös rinnakkain: luottamus – yhteistyö, pelko – valta ja pettymys -hoidottomuus. Masennuksen hoitopolkujen arvioinnissa ja kehittämisessä tulisi lisätä huomiota asiakkaan tunnekokemuksiin ja kokemuksiin hoidon laadusta. Tiedonlouhinnalla tavoitettiin haluttua aihetta käsittelevät keskustelut merkittävällä tarkkuudella. Suomi24-keskustelufoorumi terveystiedon lähteenä tarjoaa mahdollisuuden yksilökokemusten hyödyntämiseen palvelujen kehittämisessä.
can be outlined through these individual experiences. The thesis utilized multiple methods: data mining, close-reading and framing. The data obtained from the study identify individual experiences of recovery from depression, struggle with the disease, and effective and ineffective treatment experiences. Treatment pathways for depression are often associated with challenges in referral, diagnosis, physician-patient relationships, medication, outpatient services, therapy, and hospital care. In this study a frame of trust, a frame of fear and a frame of disappointment were outlined based on customers’ emotional experiences. On the basis of experiences relating to quality of care, a frame of cooperation, a frame of power and a frame of neglect were identified. These describing emotional experi ences and the quality of care also meet in parallel: trust – cooperation, fear – power and disappointment – neglect. In sum, evaluating, developing and designing treatment services, more attention should be paid to the client’s emotional experiences and experiences relating to the quality of treatment. Data mining allowed to find discussions on the desired topic with considerable precision. Suomi24 discussion forum as a source of health information offers an opportunity to utilize individual experiences in the development of services.