Mäntyharjun muuttohalukkuustekijät markkinoinnissa
Honkanen, Titta (2022)
Honkanen, Titta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615793
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö selvittää Mäntyharjun muuttohalukkuustekijät ja sen, miten niitä voisi tuoda markkinointiin. Opinnäytetyön tilaaja on Mäntyharjun kunta, mutta sen sisältö on suunnattu Mäntyharjun kunnan markkinointiin. Tutkimus on saanut alkunsa tarpeesta tuoda paikkakunnan muuttohalukkuustekijöitä esille markkinointiin, jotta se voisi houkutella lisää kiinnostujia paikkakunnasta.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella kyselyllä, jonka vastauksia tuki kyselyn lopussa muutama avoin kysymys. Kysely julkaistiin netissä keskustelufoorumilla, jossa osallistujina oli mäntyharjulaisia ja osan vuodesta Mäntyharjussa asu-via, jotka olivat myös kyselyn perusjoukko. Kyselyn tulosten perusteella selvitettiin Mäntyharjun muuttohalukkuustekijät, ja kun muuttohalukkuustekijät olivat selvillä, niiden pohjalta luotiin ideoita ja ehdotuksia markkinointiin.
Tutkimustuloksien perusteella Mäntyharjun markkinointiin muuttohalukkuustekijöistä nousevat eniten esiin luonto, hyvät harrastusmahdollisuudet, hyvä sijainti ja yhteydet, hyvät tekijät perhe-elämälle ja kulttuuri. Nämä muuttohalukkuustekijät nousivat kyselyssä kaikista merkittävimmiksi ja ne toistuivat vastauksissa, joissa tarkasteltiin Mäntyharjun hyviä puolia, muuttohalukkuustekijöitä ja tiettyjen tekijöiden markkinoinnin korostamista. Muuttohalukkuustekijöistä halutaan tuoda markkinointiin esille Mäntyharjusta positiivisia tekijöitä, jotka kulkevat mäntyharjulaisten jokapäiväisessä arjessa mukana. Mäntyharjusta ei ole ennen tuotettu kyselyä tai tutkimusta muuttohalukkuuteen vaikuttavista tekijöistä, jo-ten tutkimustulokset tuovat uutta näkökantaa ja tietoa aiheesta, sekä löytää oman paikkansa Mäntyharjun markkinointiin.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella kyselyllä, jonka vastauksia tuki kyselyn lopussa muutama avoin kysymys. Kysely julkaistiin netissä keskustelufoorumilla, jossa osallistujina oli mäntyharjulaisia ja osan vuodesta Mäntyharjussa asu-via, jotka olivat myös kyselyn perusjoukko. Kyselyn tulosten perusteella selvitettiin Mäntyharjun muuttohalukkuustekijät, ja kun muuttohalukkuustekijät olivat selvillä, niiden pohjalta luotiin ideoita ja ehdotuksia markkinointiin.
Tutkimustuloksien perusteella Mäntyharjun markkinointiin muuttohalukkuustekijöistä nousevat eniten esiin luonto, hyvät harrastusmahdollisuudet, hyvä sijainti ja yhteydet, hyvät tekijät perhe-elämälle ja kulttuuri. Nämä muuttohalukkuustekijät nousivat kyselyssä kaikista merkittävimmiksi ja ne toistuivat vastauksissa, joissa tarkasteltiin Mäntyharjun hyviä puolia, muuttohalukkuustekijöitä ja tiettyjen tekijöiden markkinoinnin korostamista. Muuttohalukkuustekijöistä halutaan tuoda markkinointiin esille Mäntyharjusta positiivisia tekijöitä, jotka kulkevat mäntyharjulaisten jokapäiväisessä arjessa mukana. Mäntyharjusta ei ole ennen tuotettu kyselyä tai tutkimusta muuttohalukkuuteen vaikuttavista tekijöistä, jo-ten tutkimustulokset tuovat uutta näkökantaa ja tietoa aiheesta, sekä löytää oman paikkansa Mäntyharjun markkinointiin.