Ohjelmistoprototyypin kehittäminen
Cygnel, Tom (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716012
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tehdä työkirja ohjelmiston käyttäjäkokemuksen, käyttöliittymän graafisen suunnittelun sekä prototyypin kehittämiselle.
Haasteena on monesti se, että ohjelmiston visuaalinen suunnitteluprosessi koostuu pelkästään graafisesta suunnitelmasta. Keksitään esimerkiksi hyvältä näyttävä etusivu tai tapa esittää tietoa raportissa. Tämä ei kuitenkaan ole riittävä, koska vaaditaan myös ohjelmiston kehittämisosaamista. Suunnitelma saattaa toimia ja näyttää hyvältä siihen käyttöön, johon se on tehty, mutta se kuitenkaan toimi oikeassa teknisessä ympäristössä.
Vaikka käyttäjäkokemussuunnittelu saattaa vaikuttaa raskaalta prosessilta, sen tarkoitus on kuitenkin säästää aikaa ja rahaa pidemmällä aikavälillä, tekemällä tuotteista mahdollisimman virheettömiä heti alkuun. Säästö tulee, kun virheiden korjaaminen alkuvaiheessa on paljon edullisempaa kuin korjaus tuotannossa olevaan tuotteeseen. Lisäksi monen tiimin jäsenen työ helpottuu ja nopeutuu, kun saa prototyypin aikaisen vaiheen käyttäjäpalautteista selkeän suunnan, jota kohti ollaan menossa.
Tässä työssä selvitettiin, miten Raisoftin ohjelmiston suunnitteluprosessi toimii ja miten käyttökokemus on otettu tällä hetkellä huomioon. Valittiin tiettyjä teorioita, jotka voisivat toimia hyvin Raisoftin tyypillisissä projekteissa, ja näiden pohjalta tehtiin prototyyppikehittämisen työkirja. Työkirjaa kokeiltiin käytännössä, ja tästä kerättiin tuloksia.
Tulokset kertoivat, että käyttäjätarinat olivat hyvä tapa kommunikoida tarpeista. Lisäksi nähtiin, että tarkempi dokumentaatio kannatti tehdä vasta sen jälkeen, kun prototyyppi oli testattu.
Haasteena on monesti se, että ohjelmiston visuaalinen suunnitteluprosessi koostuu pelkästään graafisesta suunnitelmasta. Keksitään esimerkiksi hyvältä näyttävä etusivu tai tapa esittää tietoa raportissa. Tämä ei kuitenkaan ole riittävä, koska vaaditaan myös ohjelmiston kehittämisosaamista. Suunnitelma saattaa toimia ja näyttää hyvältä siihen käyttöön, johon se on tehty, mutta se kuitenkaan toimi oikeassa teknisessä ympäristössä.
Vaikka käyttäjäkokemussuunnittelu saattaa vaikuttaa raskaalta prosessilta, sen tarkoitus on kuitenkin säästää aikaa ja rahaa pidemmällä aikavälillä, tekemällä tuotteista mahdollisimman virheettömiä heti alkuun. Säästö tulee, kun virheiden korjaaminen alkuvaiheessa on paljon edullisempaa kuin korjaus tuotannossa olevaan tuotteeseen. Lisäksi monen tiimin jäsenen työ helpottuu ja nopeutuu, kun saa prototyypin aikaisen vaiheen käyttäjäpalautteista selkeän suunnan, jota kohti ollaan menossa.
Tässä työssä selvitettiin, miten Raisoftin ohjelmiston suunnitteluprosessi toimii ja miten käyttökokemus on otettu tällä hetkellä huomioon. Valittiin tiettyjä teorioita, jotka voisivat toimia hyvin Raisoftin tyypillisissä projekteissa, ja näiden pohjalta tehtiin prototyyppikehittämisen työkirja. Työkirjaa kokeiltiin käytännössä, ja tästä kerättiin tuloksia.
Tulokset kertoivat, että käyttäjätarinat olivat hyvä tapa kommunikoida tarpeista. Lisäksi nähtiin, että tarkempi dokumentaatio kannatti tehdä vasta sen jälkeen, kun prototyyppi oli testattu.