Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Keskieurooppalaisen kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät sauna- ja spa-markkinoilla

Häkkinen, Lauri (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Häkkinen_Lauri.pdf (702.6Kt)
Lataukset: 


Häkkinen, Lauri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113831
Tiivistelmä
Tavoitteena työssä oli tutkia keskieurooppalaisen kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sauna- ja spa-markkinoilla. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Harvia Oyj:n kanssa. Harvia on yksi maailman johtavista sauna- ja spa-alan toimijoista.

Tutkimus koostuu teoria- ja tutkimusosasta. Teoriaosuudessa keskityttiin ostokäyttäytymiseen yleisellä tasolla, kuluttajien ominaispiirteisiin sekä yrityksen markkinointitoimenpiteisiin. Tutkimusosa noudatti laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, mutta se käsitti myös määrällisiä elementtejä. Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä käsittäneen kyselyn avulla. Vastaajat olivat keskieurooppalaisia, saunan hankinnan tai uusinnan toteuttaneita tai aiheista muuten kiinnostuneita henkilöitä. Tutkimus ja raportointi toteutettiin kevään 2022 aikana.

Tulosten perusteella keskieurooppalaisen kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat internetin ja sosiaalisen median alustojen keskeinen rooli esimerkiksi ideoiden ja tiedonhankinnassa sekä saunomisen mieltäminen trendiasiana. Lisäksi saunan ominaisuudet, kuten sen koko, valaistus sekä rakennusmateriaalit koettiin hyvin tärkeiksi. Saunaan mennään siis ennen kaikkea rentoutumaan ja palautumaan. Saunomisen terveysvaikutukset olivat myös keskieurooppalaisia puhutteleva tekijä. Saunan hankinnan suhteen kontaktoidaan paikallisia yrityksiä, lähinnä internetin ja sosiaalisen median kautta. Haasteena pidettiin ostopäätöksen kannalta tarvittavan tiedon löytymistä yhdestä paikasta. Tämän ohella haastavana pidettiin saunan rakentamista tai kokoamista, mikäli saunan toimittava yritys ei tätä toteuta.

Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Harvia Oyj:n toiminnassa Keski-Euroopan markkinoilla. Saadut tulokset vahvistivat myös yrityksen itsensä aiemmin toteuttamia tutkimuksia. Lisäksi tutkimusosuudessa avustanut Sauna from Finland- yhteisö hyödyntää tuloksia parhaaksi katsomallaan tavalla. Työn lopussa on käsitelty esille nousseita jatkotutkimusaiheita, jotka keskittyivät lähinnä syvempään tutkimukseen saunan hankkineiden tai uusineiden osalta sekä kuluttajan demografisiin, psykologisiin ja sosiaalisiin tekijöihin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste